ژولیا پارسی زن معترض افغانستانی نامزد جایزه معادل نوبل حقوق بشر شد

  • انتشار: ۸ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 178840

نهاد حقوق بشری موسوم به «فریدم نو» اعلام کرده که ژولیا پارسی، فعال حقوق زن افغانستانی که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، در زمینه حقوق از دست‌رفته زنان مبارزه کرده، نامزد جایزه معادل نوبل حقوق بشر معروف به «مارتین اِنالز ایوارد» در میان ده زن دیگر شده است.

فریدم‌ نو پنج‌شنبه‌شب، ۶ ثور، در بیانیه‌ای نگاشته که خانم پارسی از سوی این نهاد برای دریافت جایزه مارتین اِنالز نامزد شده است.

براساس این بیانیه، جایزه «مارتین اِنالز ایوارد» همه‌ساله به یکی از مدافعان حقوق بشر که در زمینه مبارزه علیه نقض حقوق بشر فعالیت کرده باشد، اهدا می‌شود.

گفتنی است که به‌رغم سرکوب اعتراضات از سوی طالبان، اما ژولیا پارسی، یکی از اعضای رهبری جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان طی بیش از دو سال گذشته برای به دست آوردن حقوق زنان افغانستانی در جاده‌های کابل اعتراض کرده است.

طالبان به تاریخ ۵ میزان سال گذشته این زن معترض را همراه با فرزندش از خانه‌‌شان در منطقه‌ قلعه فتح‌الله شهر کابل بازداشت کرده‌ بودند.

سرانجام خانم پارسی پس از حدود سه ماه در ۲۷ ماه قوس گذشته از زندان طالبان آزاد شده بود.

گفتنی است که برنده نهایی این جایزه در تابستان ۲۰۲۴ اعلام خواهد شد.

جایزه مارتین انالز در سال ۲۰۲۱ به سلطان اچیلوا از ترکمنستان، در سال ۲۰۲۲ به عبدالهادی الخواجه بحرینی و در سال ۲۰۲۳ نیز به خرم پرویز از هند و دو تن دیگر از چاد و ونزویلا تعلق گرفت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟