جبهه آزادی: افغانستان زیر سلطه طالبان مبدل به سیاه‌چاله حقوق بشری شده است

  • انتشار: ۶ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 178815

جبهه آزادی افغانستان گفته که کشور زیر سلطه طالبان مبدل به سیاه‌چاله حقوق بشری شده است و این گروه با ارزش‌های انسانی در تضاد است.

جبهه آزادی روز چهارشنبه، ۵ ثور، با نشر اعلامیه‌ای در واکنش به گزارش اخیر وزارت امور خارجه امریکا در پیوند به وضعیت حقوق بشر در کشور گفته که این گزارش انعکاس گوشه‌ای از «واقعیت وحشتناک» موجود در افغانستان زیر حاکمیت طالبان است.

در گزارش آمده است: «اعمال غیرانسانی و خلاف کرامت بشری گروه طالبان محدود به دوره پس از اشغال قدرت در افغانستان نیست؛ بلکه ذات این گروه دهشت‌افگن با ارزش‌های انسانی در تضاد است و نقض‌های فاحش حقوق بشر در زمره اعمال روزمره آنان قرار دارد.»

این جبهه افزوده که «نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر به پیمانه وسیع، ناپدیدسازی اجباری، اختطاف، اخاذی، کشتار اسیران جنگی، تجاوز جنسی، کوچ اجباری، سرکوب آزادی‌های مدنی و سیاسی، لغو نظام تقاعد و بازنشسته‌گی، سرکوب وحشیانه و محو کردن زنان و دختران افغانستان از عرصه سیاسی و اجتماعی» شامل سیاست رسمی و روزمره رژیم طالبان است.

طبق اعلامیه، افغانستان در حال حاضر مبدل به «پناه‌گاه امن گروه‌های تروریستی» از جمله القاعده، تی‌تی‌پی، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و ده‌ها گروه دیگر و محل مناسبی برای مافیا و قاچاق سازمان‌یافته مواد مخدر، اسلحه، انسان و اعضای بدن انسان شده است.

جبهه آزادی افغانستان علاوه کرده که هرگونه هم‌سویی با طالبان، همکاری با یک «گروه ناقض حقوق بشر» است و باز گذاشتن دروازه گفت‌وگو و تعامل با این گروه ضیاع وقت و گامی در راستای به مخاطره انداختن صلح و امنیت بین‌المللی است.

این در حالی است که وزارت امور خارجه امریکا در گزارشش به نقض گسترده حقوق بشر و سرکوب آزادی‌های مدنی و رسانه‌ای در افغانستان اشاره کرده است.

طالبان در این گزارش متهم به دست داشتن در فساد گسترده و تبعیض قومی، جنسیتی و مذهبی شده‌اند.

یافته‌های گزارش نشان می‌دهد که طالبان در جریان بیش از دوونیم سال گذشته در قاچاق انسان، کودک‌آزاری، استفاده از کودکان در درگیری‌های مسلحانه و بچه‌بازی دست داشته‌ و نیز باعث ازدواج‌های اجباری و زیر سن شده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟