روسیه قطع‌نامه شورای امنیت در مورد عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

  • انتشار: ۶ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 178750

روسیه قطع‌نامه پیشنهادی امریکا و جاپان در شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرده است.

این قطع‌نامه در نشست چهارشنبه‌شب، ۲۴ اپریل شورای امنیت به رای گذاشته شده بود.

۱۳ عضوی این شورا به قطع‌نامه پیشنهادی امریکا و جاپان رای مثبت دادند، اما چین یکی از اعضای دایم شورای امنیت رای ممتنع داده و روسیه دیگر عضو این شورا آن را وتو کرده است.

این قطع‌نامه جهت تایید به نُه رای موافق، از جمله امریکا، روسیه، بریتانیا، چین و فرانسه که اعضای دایم شورای امنیت هستند، نیاز داشت.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دایم امریکا در سازمان ملل در واکنش به وتوی این قطع‌نامه گفته که این اقدام مسکو سبب نگرانی‌های جدی کشورها در مورد استقرار سلاح‌های هسته‌ای روسیه در فضا شده است.

گرینفیلد این اقدام روسیه را «شرم‌آور» خوانده است.

این دیپلمات امریکایی هشدار داده که استقرار هر گونه سلاح هسته‌ای در مدار زمین بی‌سابقه، خطرناک و غیرقابل قبول خواهد بود.

براساس گزارش اسوشیتدپرس، واسیلی نبنزیا، نماینده دایم روسیه در سازمان ملل نیز گفته که واشنگتن در تلاش متهم کردن مسکو است.

نبنزیا خاطرنشان کرده است که مسکو به‌زودی مذاکراتش را با اعضای این شورا در مورد پیش‌نویس قطع‌نامه روسیه با هدف حفظ صلح در فضا آغاز خواهد کرد.

وی افزوده است: «ما خواهان عدم استقرار هر نوع سلاح در فضا هستیم، نه فقط سلاح‌های کشتار جمعی، اما شما این را نمی خواهید؟»

این رای‌گیری پس از آن صورت گرفته که واشنگتن، مسکو را به ساخت سلاح هسته‌ای برای ارسال به فضا متهم کرده، ادعایی که از سوی روسیه رد شده است.

واشنگتن به این باور است که روسیه در حال استقرار یک جنگ‌افزار هسته‌ای ضد ماهواره در فضا است که انفجار آن می‌تواند سبب از بین رفتن خدمات نظامی و اینترنتی در جهان شود.

پیش از این مقام‌های روسی گفته بودند که مسکو هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا ندارد.

معاهده «عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا» که توسط حدود ۱۱۴ کشور، از جمله ایالات متحده و روسیه در سال ۱۹۶۷ به تصویب رسیده بود، استقرار سلاح‌های هسته‌ای یا هر نوع سلاح کشتار جمعی دیگر در فضا را ممنوع کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟