یوناما: بازداشت، شکنجه و قتل مقام‌ها و نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان همچنان ادامه دارد

  • انتشار: ۱۳ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 179501

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که با وجود اعلام عفو عمومی از سوی مقام‌های طالبان، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه، بدرفتاری و قتل‌های فراقانونی مقام‌ها و نظامیان حکومت پیشین از سوی این گروه در کشور همچنان ادامه دارد.

یوناما روز پنج‌شنبه، ۱۳ ثور، گزارش خود را درباره وضعیت حقوق‌‌ بشر در افغانستان از ماه جنوری تا مارچ سال جاری منتشر کرده است.

یوناما در این مدت دست‌کم ۳۸ مورد بازداشت خودسرانه، دست‌کم ۱۰ مورد شکنجه، بدرفتاری و تهدیدات لفظی و دست‌کم چهار مورد قتل فراقانونی مقام‌ها و نیروهای دفاعی و امنیتی حکومت پیشین را ثبت کرده است.

به گفته این نهاد، طالبان دست‌کم در هر هفته یک مورد از مجازات علنی افراد را در یکی از ولایت‌های افغانستان اجرا می‌کنند.

در گزارش فصلی یوناما همچنان آمده است که دست‌کم ۷۹ غیرنظامی از تاریخ ۶ تا ۱۱ جنوری، در رویدادهای انفجاری در کابل کشته و زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر، دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در گزارش فصلی خود درباره آزادی رسانه‌ها نیز پرداخته است.

در این گزارش آمده است که رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان در محیط چالش‌برانگیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

براساس این گزارش، افزون بر طیفی از محدودیت‌های اعمال‌شده توسط طالبان و خطر بازداشت خودسرانه، رسانه‌ها با چالش‌های مالی قابل توجهی نیز روبه‌رو هستند.

یوناما همچنان خاطر نشان کرده است که سال تعلیمی امسال در افغانستان بدون حضور شاگردان دختر در لیسه ها آغاز شد، زیرا مقام‌های طالبان، دختران را از آموزش منع کرده‌اند.

هرچند طالبان تا کنون درباره گزارش اخیر یوناما چیزی نگفته‌اند، اما این گروه همواره موارد نقض حقوق بشر در کشور را تکذیب کرده‌ است.

این در حالی است که به تازه‌گی سفارت و نماینده‌گی دایمی افغانستان در جینوا، گزارش ملی از وضعیت حقوق بشری کشور را به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارایه کرده است.

طبق این گزارش، شهروندان کشور به‌ویژه زنان و دختران به ‌شکل سیستماتیک شاهد برچیده شدن حقوق‌شان هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟