درس‌هایی که تروریست ها از طالبان آموخته اند

  • انتشار: ۱۷ سرطان ۱۴۰۲
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 145123

کلانتری ۱۶ شهر زاهدان در ایران، صبح امروز هدف یک حمله تروریستی قرار گرفت که مسئولیت آن را گروهک تروریستی جیش الظلم ( #جیش_العدل ) به عهده گرفت.

بررسی سوابق #حملات_تروریستی جیش الظلم نشان می‌دهد که آنها غالبأ در نواحی مرزی و در قالب کمین، عملیات های محدودی را انجام داده اند.
این اولین بار است که انها، حمله ای را در قلب شهر #زاهدان طراحی و اجرا کرده اند و طی آن، مهاجمین مسلح، پس انجام انفجار در مقابل درب ورودی کلانتری، وارد ساختمان آن شده و با ماموران انتظامی مستقر در آنجا، درگیر شده اند.
این درگیری، با کشته شدن مهاجمین پایان یافته و مشخص است مهاجمین، با قصد تدوام درگیری تا مرز کشته شدن، تهاجم خود را آغاز کرده بوده اند.

آنچه که حائز اهمیت است، سبک این حمله تروریستی است‌ که در #افغانستان به آن، عملیات های #انتحاری گفته میشود (به این دلیل که مهاجم، از ابتدا قصد نجات دادن جان خود را ندارد و آنقدر می‌جنگد تا کشته شود).

این سبک از حملات، پیش از این، بارها و بارها،‌ توسط تروریست های طالب، در افغانستان نیز طراحی و اجرا شده بود.

انتحاری های طالبان، در اکثر عملیات های تروریستی خود، با ایجاد انفجار در ورودی محل مورد نظر، زمینه ورود نیروهای خود به داخل ساختمان را فراهم می‌کردند و پس از آن، درگیری آنها با پلیس یا اردو، تا زمان کشته شدن، ادامه می یافت.

طالبان می‌دانستند که حملات محدود به مراکز مختلف، جغرافیا را در اختیار آنها قرار نمی‌دهد، اما یک درگیری چند ساعته در قلب شهر، موجی از حس ناامنی را هم به شهروندان و هم به نیروهای مسلح وارد می‌کرد و القای این حس، دستاورد اندکی برای طالبان به حساب نمی آمد.

همین حس ناامنی مکرر و مداوم بود که در آستانه سقوط #کابل، روحیه مردم را به شدت تضعیف کرده بود.

به نظر می‌رسد که جیش الظلم به خوبی از طالبان فرا گرفته است که با تزریق چنین حسی به مردم و نیروی اننظامی ایران ، میتواند دستاوردهای زیادی به دست آورد.

استقبال از فاجعه تسلط #طالبان بر #افغانستان توسط همسایگان، این پیام روشن را به تمام گروههای تروریستی منطقه مخابره کرد که اگر در قصاوت و آدم کشی، کوتاه نیایند، دنیا مجبور به پذیرش آنها خواهد شد.

اینک، تی تی پی در #پاکستان و جیش الظلم در ایران، دقیقا همان راهی را می‌روند که طالبان در افغانستان پیمودند.

حتی اگر نپذیریم که ممکن است تجهیز و آموزش تروریست های انتحاری، در کمپ های آموزشی تحت کنترل طالبان در حال انجام است، صرفا همین مقدار که طالبان به عنوان الگوی موفق برای چنین گروههایی مطرح باشد نیز فاجعه بار است.

زمانی که عده ای در داخل و خارج از افغانستان، کمر به #تطهیر_طالبان بسته بودند و این گروه را یک جنبش ضد آمریکایی همراه با مقاومت ضد استکباری معرفی می‌کردند، به این نمی‌اندیشیدند که ذات یک تروریست را نمیشود تغییر داد.

از مرگ همه کسانی که به دست تروریست ها به شهادت می‌رسند متأسفیم، اما مبارزه با جیش الظلم و تی تی پی یا هر گروه تروریست دیگر، بدون مبارزه با طالبان، امکان پذیر نیست.

سید احمد موسوی مبلغ

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟