تاجیکستان از شهروندانش خواست به روسیه سفر نکنند

  • انتشار: ۹ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 178993

همزمان با توصیه تاجیکستان مبنی بر خودداری شهروندان این کشور از سفر به روسیه، وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که این اقدامات سختگیرانه موقتی و در ارتباط با افزایش تدابیر امنیتی مرتبط با حادثه تروریستی است که نیاز به تفاهم دارد.

به دنبال حمله اخیر بر سالون در مسکو، وزارت خارجه تاجیکستان در تازه‌ترین مورد با نشر بیانیه‌ای از شهروندان این کشور خواست به طور موقت از سفر به روسیه خودداری کنند.

در همین حال، وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که این اقدامات سختگیرانه موقتی و در ارتباط با افزایش تدابیر امنیتی مرتبط به حادثه تروریستی است که نیاز به تفاهم دارد.

ماریا زاخارووا؛ سخنگوی وزرات خارجه روسیه در خصوص ورود اتباع تاجیکستان به خاک روسیه گفت که نیاز به فعالیت‌های راستی‌آزمایی اتباع خارجی در مرزهای فدراسیون روسیه و قزاقستان با تداوم تهدید تروریستی مرتبط است.

او همچنین گفت: «وضعیت در بخش‌های زمینی مرز روسیه و قزاقستان، جایی که اتباع خارجی پذیرش می‌شوند، ناشی از افزایش تدابیر امنیتی است که طرف روسی موظف است در پی حمله تروریستی گسترده در ۲۲ مارچ در سالون کروکوس مسکو و در ارتباط با تداوم تهدیدات تروریستی اتخاذ کند.»

به گفته زاخارووا، به منظور تشدید اقدامات برای جلوگیری از تروریزم، سازمان‌های مجری قانون روسیه، دقیقا در چارچوب قوانین این فدراسیون، بررسی‌های دقیق تری را از شهروندان خارجی که وارد کشور می شوند، انجام می‌دهند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده: «در این راستا، در ایست‌های بازرسی در سراسر مرزهای این کشور، از جمله در تعدادی از فرودگاه ها، در هنگام کنترل گذرنامه، طرف روسی در حال انجام اقدامات جامع برای حل هر چه سریع‌تر وضعیت فعلی است.»

زاخارووا تاکید کرد که این اقدامات موقتی است و بدون توجه به ملیت افرادی که وارد می شوند انجام می‌شود.

او تصریح کرد: «مرزبانان روسیه با شرکای خارجی که ما با آنها رژیم بدون روادید داریم در تماس مستقیم هستند تا مسائل نوظهور را با روح حسن همجواری و همچنین تعامل مشارکتی در مسائل امنیتی و مبارزه با تروریزم حل و فصل کنند.»

او گفت که هیچ تغییری در فهرست زمینه های اعمال ممنوعیت ورود به فدراسیون روسیه ایجاد نشده است و به شرط همراه داشتن تمام اسناد لازم، هیچ مانع دیگری برای عبور از مرزهای دولتی توسط شهروندان خارجی وجود ندارد.

خبرگزاری تاس نیز گزارش داده که این دیپلمات تاکید کرد که اطلاعات رسانه ها درباره تعداد خودروهای متوقف شده در گذرگاه های مرزی اغراق آمیز است.

او تصریح کرده: «در حال حاضر تعداد کل آنها از سه دوجین تجاوز نمی‌کند، سرویس مرزی ما برای رسیدگی به کودکان، زنان و سالمندان اولویت قائل است.»

این گفته زاخارووا در حالی مطرح می‌شود که به گزارش آسیاپلاس چند روز اخیر، صدها شهروند تاجیکستانی که می‌خواستند از قزاقستان وارد روسیه شوند، شکایت کردند که در گذرگاه «سارگارچین» در مرز منطقه اورال جنوبی قزاقستان و اورنبورگ روسیه گیر افتاده اند. مقامات گذرگاه مرزی روسیه خرابی سیستم را بهانه کردند در حالی که به شهروندان کشورهای دیگر اجازه ورود داده شده است.

وزارت خارجه تاجیکستان اعلام کرده که مشکلاتی که شهروندان تاجیکستان در چند هفته گذشته هنگام عبور از مرزهای دولتی روسیه با آن مواجه بوده اند با سفیر روسیه در تاجیکستان مورد بررسی قرار گرفته است.

این نشست پس از انتشار خبری مبنی بر مشکل ورود اتباع تاجیکستانی به خاک روسیه از طریق گذرگاه مرزی «سارگارچین» قزاقستان از ۲۲ آپریل آغاز شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟