طالبان در پاریس رژه خواهند رفت !چکاری از دست ما بر میآید ؟

  • انتشار: ۱۱ میزان ۱۴۰۲
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 155429

بازی های المپیک پاریس شاید پرشکوه ترین بازیهای تاریخ باشد، اگر هوای بارانی مراسم افتتاحیه آنرا روی رود سن مختل نکند. چند میلیارد انسان در جهان این مرآسم را از طریق تلویزیون تماشا خواهند کرد.
یک لحظه تصور کنید که هیئت طالبان همانگونه که در بازیهای آنگجو در چین رژه رفتند گرچه پرچم طالبان را حمل نمیکردند. ولی این یک نقطه فرعی است. حضور آنها در پاریس، مهد حقوق بشر و کشوری که در جهان غرب پیشتاز دفاع از حقوق بشر و حقوق زنان و مخالفت با طالبان است، یک پیروزی بزرگ برای طالبان خواهد بود.
گرچه اشتراک این یا آن هیئت ورزشی از صلاحیت کمیته بین المللی المپیک اسث (COI) ولی این کمیته هنوز کمیته المپیک افغانستان قبل از طالبان را برسمیت میشناسد و فرانسه کشوری که بازی ها را برگزار میکند هم حرفی برای گفتن دارد.
در بازی های آنگچو ۱۷ ورزشکار زن افغان ( مهاجر) در رقابت ها سهم گرفتند.
برای افغانهای آگاه این یک مسئولیت است تا با ایجاد یک کمیته موقت هماهنگی کامپین “عدم حضور طالبان” را براه اندازند. البته هنوز هم جوانان ورزشکارموفق در افغانستان حضور دارند و نباید از اشتراک در بازی ها محروم شوند. تنها یک راه حل منطقی وجود دارد. اگر امارت اسلامی تا زمان بازیهای المپیک پاریس در سطح جهانی برسمیت شناخته نشده باشد از افغانستان باید یک هیئت ورزشی مختلط زن و مرد زیر پرچم سه رنگ باید اشتراک کند. حضور هیچ نماینده سیاسی یا اداری طالبان نباید پذیرفته شود. فرانسه حق دارد که از دادن ویزای دخول به انها و حتا به ورزشکاران امتناع کند. در بازی های المپیک آسیایی آنگچو دولت چین برای ۴ ورزشکا هندی که از یکی از مناطق مورد اختلاف میان دو کشور بود خود داری کرد و کمیته المپیک کاری نتوانست بکند. برخی ها در حضور دو هیئت ورزشی مردها (طالبان) و زن ها (مهاجران) یک پیشرفت میبینند ولی در فرانسه چنین وضعیت جدایی زن و مرد و تبعیض جنسیتی شمرده میشود.
بیآئید دست بکار شویم و با تشکیل یک “کمیته تحریم طالبان در بازی های المپیک پاریس” دین خود را در برابر مردم افغانستان، بویژه زنان، ادا کنیم. چه خوب میشود که ورزشکاران زن و مرد مقیم فرانسه در این راه پا پیش بگزارند.

کریم پاکزاد

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟