گرده افشانی چیست ؟ انواع مختلف گرده افشانی

  • انتشار: ۱۰ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 79290

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که در فصل های خاص به وسیله الرژی دستخوش آب ریزش از چشم و بینی و حساسیت های فصلی می شود بهتر است این مطلب را از دست ندهید شما در این مطلب با عنوان گرده افشانی چیست با مجرمان اصلی حساسیت تان آشنا می شوید و علاه بر آن از زیبایی ها و شگفتی های طبیعت و قدرت لا یزال خداوندی مطلع می گردید، همراه ما باشید.

گرده افشانی چیست ؟

گرده افشانی همان فرایند تولید مثل در گیاهان و نباتات است، فرایندی که در چرخه حیات و زندگی گلها و گیاهان و نباتات بسیار حیاتی است. طی انجام عمل گرده افشانی، دانه های گرده یا همان هاگ از پرچم که عضو نر گیاهان یا گلها می باشد به روی کلاله که عضو ماده گلها یا گیاهان به شمار می رود منتقل می شود.

گرده افشانی چیست

اینطور می توان گفت که گرده افشانی روشی است که در نهایت به آمیزش دو یاخته و تولید مثل گیاهان می انجامد.

برای ساده کردن مطلب و جهت اینکه بدانیم گرده افشانی چیست می توانید گل ها را به عنوان یک کارخانه ی تولید مثل در نظر بگیرید. کارخانه ای که از بخش های نرم و ماده تشکیل شده است.

در بخش ماده این کارخانه، ردیف های سلولی تخمک در داخل تخمدان که در قسمت مادگی گل یا گیاه قرار دارد. این سلول ها فرایند میوز را که طی آن کروموزوم ها تقسیم م یشوند و به این وسیله تکثیر می گردند را انجام می دهند و د رنهایت به سلول های تولید مثل جنسی بالغ تبدیل می شوند .

در بخش نر این کارخانه نیز سلول های بساک عمل میوز را انجام می دهند و تخم های ریزی را تولید می کنند که در نهایت تبدیل به گرده می شوند این گرده ها حاوی هسته های اسپرم می باشند و توسط یک پوشش محافظت می شوند و در بخش خارجی بساک در پرچم توزیع می شوند.

حالا نوبت می رسد به گرده افشانی که طی آن دانه های گرده یا همان اسپرم گیاه و یا دی ان ای مذکر با تخم های ماده گیاه تماس پیدا می کنند و همین عمل است که مهم ترین نقش را تولید بذر دارد. الان بخوبی می دانیم که گرده افشانی چیست و به چه فرایندی گرده افشانی می گویند.

عمل انتقال گرده از پرچم به کلاله ممکن است از پرچم یک گل به کلاله همان گل انجام شود که گرده افشانی نام می گیرد و یا اینکه گرده یا هاگ از یک گل یا گیاه به گل یا گیاه دیگری منتقل شود و به این صورت عمل گرده افشانی انجام گیرد که به آن دگر گرده افشانی گفته می شود.

اما فکر می کنید گرده افشانی به چه شیوه ای انجام می پذیرد؟

انواع گرده افشانی چیست

حالا می دانیم گرده افشانی چیست پس می رویم سراغ روش ها و انواع گرده فشانی گیاهان. همانطور که می دانید دانه های گرده یا همان هاگ قدرت حرکت ندارند و باید بوسیله چیزی مانند باد یا حشرات و یا طرق دیگر منتقل شوند. جالب است بدانید که اکثر گلها و گیاهان دارای یک مکانیسم دفاعی هستند که از مانع از خود گرده افشانی می شود. در این حال اگر دانه های گرده از گونه های گیاه یا گل همنوع دریافت شود این دانه های گرده اجازه رویش و سازگاری با کلاله را خواهند داشت و ناسازگاری احتمالی را بر اثر مکانیسم دفاعی گیاهان بوجود می آید را برطرف می کند.

گرده افشانی مستقیم یا خود گرده افشانی

امروزه دانشمندان پس از بیان اینکه گرده افشانی چیست در مورد نحوه و چگونگی گرده افشانی نیز تحقیق بسیار کرده اند به نظر آنان روش گرده افشانی مستقیم یا همان خود گرده افشانی یکی از روش های اصلی و کارامد در گرده افشانی به شمار می رود. در این روش گیاه هم می تواند به طور مجزا و به خودی خود، خویشتن را بارور کند و یا اینکه به کمک گرده های یک گل یا گیاه از سری گیاهان مشابه اش بارور شود.

این روش به عنوان یک سیستم بسته شناخته م یشود که گگیاهانی که از این طریق تکثیر می شوند مقاومت ژنتیکی کمتری دارند و فاقد تنوع ژنتیکی هستند چون از یک منبع تولید گشته اند.

اهمیت موضوع وقتی روشن می شود که بدانیم این گیاه برای بقاء شانس کمی دارد و ممکن است حیات این گونه به خطر بیفتد و این همان سیستم محافظتی و مکانیسم دفاعی است که مانع می شود گیاهان خود گرده افشانی داشته باشند.

گرده افشانی غیر مستقیم یا متقابل

حالا اگر دو گل یا دو گیاه از یک گونه میان شان فرایند گرده افشانی صورت پذیرد اصلاحا می گوییم گرده افشانی متقابل است یا غیر مستقیم است. در این نوع از گرده ا فشانی، پیدایش یک بذر و نسل جدید نتیجه ترکیب دو والد است و بنابراین نسل آن نیز متنوع تر بوده و همچنین قدرت سازگاری بیشتری را با محیط دارد. اما سوال مهم در این خصوص این است که این گرده افشانی غیر مستقیم در چه مسیری و با استفاده از چه روش هایی امکان پذیر است؟

پاسخ بسیار ساده است، باد، آب، جانواران، حشرات و حتی انسان می توانند عاملی برای گرده افشانی باشند هر چند گرده افشانی از طریق باد و نیز حشرات عمومیت دارد ولی باقی موارد نیز محتمل است. در ادامه به بیان نکاتی در خصوص این روش ها م یپردازیم. گرده افشانی چیست

گرده افشانی بوسیله باد

همانطور که گفتیم طبیعت کمک چشمگیری به گرده افشانی متقابل به گیاهان دارد یکی از این مظاهر طبیعت باد است، البته اغلب دانشمندان بر این باورند که گرده افشانی نتیجه فعالیت حشرات و برخی حیوانات است ولی نقش باد را در گرده افشانی نمی توان نادیده گرفت. در واقع این باد است که گرده های گل را که توسط گیاهان تولید شده جابجا می کند و این درست همان نقطه شروع آلرژی و حساسیت برای برخی از افراد است.

جالب است بدانید که گرده هایی که باید جابجا می کند به مراتب وزن کمتری نسبت به گرده هایی که از طریق حیوانات و حشرات جابجا می شوند دارند.

گرده افشانی بوسیله حشرات

خب ما کاملا با این مطلب که گرده افشانی چیست آشنا شدیم و مطالب مهمی در خصوص نحوه گرده افشانی خواندیم و نیز برخی از راههای انتقال گرده ها را نیز دانستیم اما این تمام مطلب نبود، گرده ها از طریق بال حشرات و برخی حیوانات نیز منتقل می شوند این طور به نظر می رسد که گیاهان علاقمند هستند که گرده افشانی توسط پرندگان و حشرات و حیوانات و حتی خفاش ها صورت پذیرد و دوست دارند که این گرده ها توسط این موجودات و از طریق حرکت بال هایشان انجام شود.