چین مدعی ساخت سریع‌ترین شبکه اینترنت جهان شد

  • انتشار: ۲۴ عقرب ۱۴۰۲
  • سرویس: فناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 160510

چین مدعی ساخت سریع‌ترین اینترنت جهان با سرعت ۱٫۲ ترابیت در ثانیه شد.

به نقل از ساوت چاینا مورنینگ پست، چین اولین سرویس اینترنت نسل بعدی جهان را که به ادعای آن ها بیش از ۱۰ برابر سریع‌تر از مسیرهای اصلی موجود است دو سال زودتر از پیش‌بینی‌ها راه‌اندازی کرد.

این شبکه که به طول ۳هزار کیلومتر کابل کشی فیبر نوری امتداد یافته می تواند داده ها را با سرعت ۱٫۲ ترابیت (۱۲۰۰ گیگابیت) در ثانیه بین پکن در شمال، ووهان در مرکز و گوانگژو در استان جنوبی گوانگدونگ ارسال کند. این خط در ماه جولای (تیر-مرداد) فعال شد و پس از انجام و گذراندن تمام آزمایش‌های عملیاتی، در روز دوشنبه به طور رسمی راه‌اندازی شد.

این دستاورد نتیجه همکاری «دانشگاه چینهوا»، شبکه آموزشی و تحقیقاتی چین(Cernet)، شرکت هواوی و چاینت موبایل است که پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر اینکه شبکه‌های فوق‌سرعت ۱ ترابیت در ثانیه تا حدود سال ۲۰۲۵ ظهور نخواهندکرد را زودتر از موعد محقق کرده است.

بیشتر شبکه‌های اصلی اینترنت دنیا تنها با سرعت ۱۰۰ گیگابیت در ثانیه کار می‌کنند. حتی ایالات متحده اخیراً انتقال به نسل پنجم اینترنت۲ خود را با سرعت ۴۰۰ گیگابیت در ثانیه تکمیل کرده است. اتصال پکن-ووهان-گوانگژو بخشی از زیرساخت فناوری اینترنت آینده چین (FITI) و پروژه ای ۱۰ ساله است.

وو جیان پینگ، رهبر پروژه FITI، گفت که «خط فوق سریع نه تنها یک عملیات موفقیت آمیز بود، بلکه به چین فناوری پیشرفته برای ساخت اینترنت حتی سریعتر را می دهد.»

وانگ لی، معاون فناوری هوآوی، گفت که «این شبکه قادر است داده‌های معادل ۱۵۰ فیلم با کیفیت بالا را تنها در یک ثانیه منتقل کند».

این پیشرفت برای چین که نگران اتکای خود ایالات متحده و ژاپن برای روترها و سایر اجزای فناوری اینترنت و تحریم های تحمیلی آمریکا است دستاورد بزرگی به حساب می آید.

ساوت چاینا مورنینگ پست نوشت:« تمامی نرم‌افزار و سخت‌افزار سیستم در داخل کشور تولید شده‌اند و تیم تحقیقاتی فنی در همه چیز از روترها و سوئیچ‌ها گرفته تا اتصالات فیبر نوری پیشرفت‌هایی را انجام داده‌اند.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟