پایان اعتراضات مردمی در بدخشان:‌ طالبان معترضان را تهدید به مرگ و زندان کردند

  • انتشار: ۱۹ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: امنیت و حوادث
  • شناسه مطلب: 179911

منابع محلی در بدخشان می‌گویند که در نشست مشترک میان هیأت طالبان و معترضان ولسوالی‌های درایم و ارگو، این گروه پذیرفته که جنگ‌جویان تازه در این ولسوالی‌ها جایگزین می‌کند و در عین زمان معترضان را تهدید به مرگ و زندان کرده‌اند.

منابع روز سه‌شنبه، ۱۸ ثور میگویند که طالبان در مورد پرونده‌های دو معترض کشته شده در بدخشان از طریق دادگاه رسیده‌گی می‌کنند، اما به خانواده‌های آنان اجازه صحبت کردن در این نشست داده نشده است.

به گفته‌ منابع،‌ پهلوان شمس‌الدین، رییس کمیته تعقیب فرمان‌های دفتر ملاهبت‌الله آخوندزاده در بدخشان و عضو هیأت مذاکره‌کننده این گروه باشنده‌گان و متعرضان را تهدید به کشتن، لت‌وکوب و لشکرکشی کرده است.

منابع می‌افزایند که طالبان جنگ‌جویان بیش‌تری را در شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان مستقر کرده و به معترضان هشدار داده‌اند که در صورت ادامه اعتراضات، به خانه‌های آنان حمله خواهند کرد.

از سوی دیگر، یک منبع از میان طالبان در بدخشان گفته است که هیأت بزرگان و معترضان ولسوالی‌های ارگو و درایم در شهر فیض‌آباد نشستی را برگزار کرده‌اند.

به گفته او، مشکلی که بر سر مبارزه با کشت کوکنار در ولایت بدخشان رخ داده بود، اکنون حل شده است.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز با نشر پیامی در صفه ایکس گفته است: «مشکلی که بر سر مبارزه محو کشت‌های کوکنار در ولایت بدخشان رخ داده بود، حل‌وفصل شد.»

او نیز افزوده است که هیأت گماشته شده این گروه امروز در شهر فیض‌آباد با منتفذان و عالمان ولسوالی‌های ارگو و درایم جلسه داشتند.

پیش از این، منابع گفتند که در پی اعتراضات باشنده‌گان ولسوالی‌های درایم و ارگو در بدخشان، وزارت امور داخله طالبان وعده سپرده که این گروه ساختار «‌جنگ‌جویان غیربومی» خود را در این ولایت تغییر داده و به‌جای آنان افراد «بومی» را جای‌گزین.

معترضان از پنچ روز به این‌سو در ولسوالی‌های درایم و ارگوی بدخشان پس از کشته شدن دو تن از باشنده‌گان محل و هجوم جنگ‌جویان پشتون‌تبار به کشت‌زارهای کوکنار، تخریب باغ‌ها و زمین‌های زراعتی باشنده‌گان محل، خواهان اخراج «جنگ‌جویان غیربومی» از این ولایت هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟