پاکستان از طالبان خواست رهبران «تی‌تی‌پی» را به اسلام‌آباد تحویل دهند

  • انتشار: ۶ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 182440

محسن نقوی؛ وزیر داخله پاکستان بار دیگر تحریک طالبان پاکستانی را عامل قتل پنج مهندس چینی در این کشور کرده و از طالبان افغانستان خواسته تا رهبران تی‌تی‌پی را به اسلام‌آباد تحویل دهند.

آقای نقوی امروز یکشنبه، ۶ جوزا در یک نشست خبری در شهر لاهور پاکستان گفت که از حکومت طالبان در افغانستان می‌خواهد تا نورولی محسود و دیگر رهبران تحریک طالبان پاکستان را به این کشور بسپارند. او سپردن این افراد شرطی برای حفظ روابط دوستانه طالبان و پاکستان عنوان کرد.

او گفت: «ما از حکومت موقت طالبان می‌خواهیم که رهبران تحریک طالبان پاکستانی به شمول نور ولی محسود را بازداشت کرده و به پاکستان تحویل دهد تا روابط دوستانه دو کشور حفظ شود».

وزیر داخله پاکستان افزود که تحریک طالبان پاکستانی حمله به شهروندان چینی در بشام را طرح‌ریزی و اجرا کرده و شماری از اعضای این گروه از سوی نیروهای پاکستانی بازداشت شده‌اند.

او افزود که اسلام‌آباد شواهد غیر قابل انکار درباره دست داشتن طالبان پاکستانی در این حمله دارد. پیشتر مقام‌های پاکستانی گفته بودند که این حمله در خاک افغانستان طرح‌ریزی شده است.

این مقام پاکستانی هشدار داد که «تروریست‌ها» از ضعف‌های حکومت طالبان سوء استفاده می‌کنند و برای امنیت پاکستان از آن سوی مرز مشکل ایجاد می‌کنند. او همچنین تاکید کرد که نظارت بر مرزهای دو کشور به منظور جلوگیری از چالش‌های امنیتی تشدید شده است.

یک کاروان مهندسان چینی دقیق دو ماه پیش در منطقه بشام ایالت خیبرپختونخوا هدف حمله انتحاری به واسطه یک موتر بمب‌گذاری شده قرار گرفتند که در آن ۵ مهندس چینی و یک راننده پاکستانی شان کشته شدند.

هرچند طالبان پاکستانی دست داشتن در این حمله را رد کردند اما دولت پاکستان می‌گوید که این حمله از سوی تحریک طالبان پاکستانی طرح ریزی و اجرا شده است.

پاکستان پیش از نیز طالبان افغانستان را بارها متهم کرده که تحریک طالبان پاکستانی را در این کشور پناه داده‌اند و امنیت پاکستان را با خطر مواجه کرده‌اند اما طالبان این موضوع را رد کرده بودند؛ هرچند که چند بار از حضور رهبران ارشد تی‌تی‌پی در کابل و دیدارش با مقامات طالبان نیز گزارش شده‌است.

اخیراً رسانه‌های چین نیز گزارش داده‌اند که مقامات این کشور بر طالبان افغانستان فشار وارد می‌کنند تا جلو حملات علیه شهروندان این کشور در پاکستان را بگیرند؛ چون از پاکستان به خاطر تامین امنیت شان ناامید شده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟