وزیر دفاع بریتانیا: چین در حال ارسال «کمک مرگ‌بار» به روسیه در جنگ اوکراین است

  • انتشار: ۳ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 182074

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا گفته است که چین در حال ارسال «کمک مرگ‌بار» به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین است.

به گزارش گاردین، شاپس هنگام سخنرانی در کنفرانس دفاعی لندن در روز چهارشنبه (۲ جوزا) گفت: «امروز می‌توانم فاش کنم که ما شواهدی داریم دال بر این‌که روسیه و چین در زمینه‌ی تجهیزات جنگی برای استفاده در اوکراین با یک‌دیگر همکاری می‌کند.»

او از ناتو خواست که «بیدار شود» و هزینه‌های دفاعی را در سراسر قلمرو ائتلاف افزایش دهد.

وی افزود: «اطلاعات دفاعی امریکا و بریتانیا حائز اهمیت است.»

شاپس مدرکی برای حمایت از ادعای خود ارائه نکرد؛ اما گفت که از زمان شروع جنگ اوکراین تجارت بین دو کشور ۶۴ درصد رشد کرده و «آن‌ها پشت یک‌دیگر ایستاده‌اند».

با این وجود، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا برخی از اظهارات شاپس را رد کرده است.

او گفته است که پیش از این نگرانی‌هایی در مورد احتمال کمک‌های «مرگ‌بار» چین به روسیه وجود داشت، اما «تا به امروز چنین چیزی را ندیده‌ایم».

با این‌حال، وی افزوده است که ایالات متحده در مورد کمک‌هایی که به‌صورت غیرمستقیم به ماشین جنگی روسیه سوخت‌رسانی کند، نگران است.

مشارکت استراتژیک پکن و مسکو از زمان حمله‌ی روسیه به اوکراین نزدیک‌تر شده است.

مقام‌های امریکایی می‌گویند پکن به تأمین قطعات کلیدی ماشین جنگی مسکو ادامه داده است. خرید نفت و گاز روسیه به رونق اقتصاد روسیه کمک کرده است.

با این‌حال، ایالات متحده بر این باور است که پکن از ارائه‌ی مستقیم تسلیحات به روسیه خودداری کرده، زیرا مسکو برای تکمیل تسلیحات خود به کوریای شمالی و ایران که تحت تحریم‌های شدید قرار دارند روی آورده است.

شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین در اوایل ماه جاری میزبان ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در پکن بود. شی در بیانیه‌ای پس از گفت‌وگو با پوتین گفت که آنان در مورد ضرورت یک «راه‌حل سیاسی» برای حل‌وفصل جنگ در اوکراین توافق کرده‌اند.

سفارت چین در لندن هنوز به درخواست‌ رسانه‌ها برای توضیحات درباره‌ی اظهارات شاپس پاسخ نداده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟