واکنش‌ها به اظهارات رییس جمهور امریکا؛ حرف‌های بایدن می‌تواند نژادپرستانه باشد

  • انتشار: ۵ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 182207

جو بایدن، رییس جمهور امریکا در تازه‌ترین اظهاراتش بار دیگر بر ضرورت خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و بعید بودن اتحاد مردم افغانستان تأکید کرد و دوباره به موجی از واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی دامن زد.

او روز پنج‌شنبه، ۳ جوزا، در یک ‌نشست مشترک خبری با ویلیام روتو، رییس جمهور کینیا، گفته است که حضور در افغانستان یک نیاز غیرضروری بود، زیرا واشنگتن از راه دور می‌توانست با تهدید احتمالی علیه امریکا مقابله کند.

او تصریح کرده است: «راه‌هایی برای کنترل داعش به غیر از حضور در افغانستان وجود دارد. یک نیاز غیرضروری بود.»

وی همچنان در پاسخ به سوال خبرنگار در مورد این‌که چرا دولت او نیروهایش از افغانستان را بیرون کرد تا به یک جنگ طولانی پایان دهد، اما در عین حال از کینیا می‌خواهد تا با هائیتی در برابر تهدید تروریسم در آفریقا همکاری کند، گفت: «دلیل وجود دارد که افغانستان را گورستان امپراطوری‌ها می‌خوانند، احتمال این‌که کسی افغانستان را متحد کند، بسیار، بسیار و بسیار بعید است.»

این اظهارات بایدن واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

شماری اظهارات بایدن را توصیف واقعیت افغانستان خوانده و برخی دیگر آن را سخنان نژادپرستانه توصیف کرده‌اند.

عارف یعقوبی، خبرنگار و یکی از کاربران ایکس، گفته است: «اگر منظور جو بایدن، رییس جمهور امریکا، این است که تمام مردم افغانستان، نزدیک به ۴۰ میلیون نفوس، کاملاً فاقد ظرفیت متحد شدن است، می‌تواند حرف نژادپرستانه باشد.»

کاربر دیگری با انتقاد از وضعیت موجود در کشور گفته که «حرف، حرف بایدن است، اگر ما متحد می‌بودیم، چنین وضعی نداشتیم.»

از سوی دیگر، انس حقانی، عضو ارشد طالبان، به بخشی از سخنان بایدن واکنش نشان داده و گفته که افغانستان واقعاً گورستان «امپراطوری‌های اشغال‌گر» بوده و اعتراف رییس جمهور امریکا بخشی از «تاریخ پرافتخار» این گروه است.

این اظهارات در حالی از سوی رییس جمهور امریکا مطرح شده که این کشور بارها به دلیل خروج پر هرج‌ومرج از افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته است.

شماری بر این باورند که با خروج امریکا از افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور، تروریسم بیش‌تر از هر زمان دیگر جهان را تهدید می‌کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟