نمک حمام چیست؟

  • انتشار: ۲۷ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 77902

نمک حمام بخشی از امور زیبایی ما را تشکیل میدهد اما حقایق دیگری در مورد نمک حمام وجود دارد که باید بدانیم در این مقاله هرآنچه را در مورد این نمک باید بدانید بیان می کنیم.

درباره نمک حمام چه می دانید؟!

نمک حمام ماده ای است که استحمام را دلپذیرتر میکند. شما می توانید بعد از یک روز طولانی و خسته کننده، با گرفتن یک حمام گرم و اضافه کردن نمک‌های مخصوص به حمام تان تجربه فوق‌العاده‌ای را کسب کنید و می‌توانید بوسیله آن خستگی پاهایی که تمام روز مجبور به ایستادن بوده‌اند، یا گرفتگی عضلات ناشی از پشت میزنشینی طولانی را برطرف کنید.

نمک حمام

این اصطلاح به تمامی مواد حلال در آب اطلاق می شود که سامل مواد معدنی جامد است و به تمیزی بیشتر کمک م یکند و استحمام را دلپذیرتر می کند، پاک کننده مواد آرایشی است و فواید پزشکی زیادی برای آن ذکر شده است و با توجه به مواد معدنی طبیعی موجود در چشمه ه ای آب گرم تولید و تهیه می شوند.

در واقع نمک حمام شامل سولفات منیزیم، کلرید سدیم (نمک‌طعام)، جوش‌شیرین (بی‌کربنات سدیم)، بوراکس و… می باشد که رنگ و اسانس و انواع روغن ها نیز به ان اضافه می شود و در طول استفاده به حالت کف و جوشان در می آید.

در نمک های حمام مقادیر زیادی منزیم و سولفات وجود دارد که براحتی از طریق پوست جذب می شود. منزیم دومین عنصر فراوان در سلول ها و چهارمین یون مثبت در بدن است که در تنظیم کردن بیش از ۳۲۵ آنزیم بدن کمک کرده و نقش مهم و فراوانی در بهبود عملکرد بدن مانند کنترل ماهیچه و تولید انرژی و حذف سموم دارد. طبق تحقیقات، کمبود منزیم منجر به افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سکته و پوکی استخوان و همچنین ورم و درد مفاصل و ناراحتی های گوارشی و بیماری های مرتبط با استرس و خستگی مزمن می شود.

نمک های حمام از نمک های سطح اقیانوس استخراج می شود و گرچه تنها در سال های اخیر شهرت بیشتری پیدا کرده، ولی در واقع هزاران سال است که برای مصارف آرایشی و خواص موثر در سلامتی استفاده می شوند.

هنگام خرید نمک حمام چه نکاتی را رعایت کنیم؟

مهم است بدانید که نمک های حمام از لحاظ سطح کیفیت با هم متفاوتند و گزینه های موجود در بازار ممکن است از انواع خالص ترین نمک ها تا نمک هایی که تحت عملیات فرآوری شده سنگین قرار گرفته اند، متفاوت باشند از این رو ما به شما می گوییم هنگام خرید نمک حمام باید چه نکاتی را رعایت کنید:

نمک حمام طبیعی بخرید

نمک هایی را انتخاب کنید که از نمک دریایی واقعی ساخته شده باشند تا از مواد معدنی و مغذی آن نیز بهره مند شوید.

نوع کریستالی اش را انتخاب کنید

نمک های دریایی حمام که کریستالی اند برای استفاده ترجیح بیشتری دارند چرا که موجب خشکی پوست نمی شوند. نمک های سنگی در حقیقت از سدیم کلوراید ساخته شده که باعث از بین رفتن رطوبت پوست می شوند

نمک های دانه ریز را بخرید

انواع نمک های حمام از لحاظ سایز دانه ها متفاوت هستند. و گفته می شود نمک هایی که دانه های ریزتری دارند بهترند چرا که به عنوان یک لایه بردار پوست عمل کرده و به راحتی حل می شوند.

نمک های رنگارنگ

رنگ های متفاوت نمک ها نیز هر کدام معنای خاصی دارند که دانستن این موضوع می تواند تا حد زیادی شما را در به دست آوردن نتیجه بهتر و استحمام دلپذیرتر کمک کند. به طور کلی نمک های حمامی که رنگ های سرد دارند اثرات تسکین دهنده داشته و در مقابل نمک هایی که رنگ های گرم دارند اثرات انرژی بخش دارند.

رایحه مناسب تان را پیدا کنید

اکثر نمک های حمام حاوی گیاهان و روغن های معطر است. ولی اگر شما انواع معطر را نمی پسندید، می توانید از مدل های ساده و بدون بو استفاده کنید. نمک‌ها می‌توانند با اسانس‌های معطری که در خود دارند در احساس آرامش و رفع تنش‌ها و خواص دارویی برایتان مفید واقع شوند

نمک حمام

خواص نمکهای حمام

بهتر است بدانید نمک‌های حمام نه تنها برای جسم بلکه برای ذهن هم مفیدند. آن‌ها می‌توانند به درمان بسیاری از بیماری‌ها و آرامش کمک ‌کنند و ما در ادامه شما را با برخی از خواص این نمک ها آشنا می کنیم

ریلکس کنندگی

چیزی که تمام مصرف کنندگان نمکهای حمام دوست دارند ویژگی آرامش بخشی و ریلکس کنندگی بدن است. و این ویژگی به لطف میزان زیاد منیزیم موجود در نمک ها است که عضلات را نرم می‌کند تا منبسط شوند و گردش خون و خون‌رسانی به عضلات را بهبود می‌دهد. حمام با آب داغ و نمک حمام می‌تواند گرفتگی عضلات و درد فیزیکی را کم کرده و به همین دلیل است که بعد از کار روزانه و ختسگی ناشی از کار بسیار توصیه می‌شود.

سم زدایی

ستفاده از نمک حمام در هنگام استحمام به عنوان یکی از روش‌های درمانی برای سم‌زدایی شناخته می‌شود. اینگونه که پوست که یکی از محل‌های تجمع توکسین یعنی سمومی است که از فعل و انفعالات‌ بدن به وجود می‌آید، بواسطه شستن با نمک توکسین ها از یین رفته و سزم زدایی انجام می شود به این منظور شما می توانید وان را پر از آب گرم کنید و در آن نمک حمام بریزید و چند قطره هم از روغن عصاره طبیعی مورد علاقه خود در آن بچکانید تا به خارج کردن توکسین از منافذ پوست شما کمک کند.

بهبود عملکرد آنزیم ها

آنزیم‌ها نقش مهمی در نگهداری از سلول‌ها در بدن دارند. در حقیقت آن‌ها میزان فعالیت‌های بین سلول‌ها را افزایش می‌دهند و از آن‌جایی که منیزیم نقش مهمی در فعالیت‌های فیزیولوژی درون سلولی ایفا می‌کند، از این رو کمبود مواد معدنی می‌تواند منجر به مشکلات عصبی و عضلانی شود. و از آنجاییی که نمک حمام دارای مقادیر زیادی منزیم می باشد می تواند در بهبود عمکلرد آنزیم ها کمک زیادی کند. و این اعتقاد وجود دارد که سولفات منیزیم موجود در نمک حمام می‌تواند در رفع کمبود این مواد معدنی در بدن موثر باشد و از طریق سطح پوست وارد جریان خون شود.

خواص زیاد دیگری برای نمک حمام ذکر شده است که تنظیم کننده هورمان های بدن و رفع کننده حساسیت و التهاب پوست و لایه برداری و اسکراب از دیگر این خواص می باشد.