نشست تخنیکی نهادهای امدادرسان در دوحه؛ بر عدم مداخله طالبان در روند کمک‌رسانی تأکید شده است

  • انتشار: ۳ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 182055

با پایان نشست تخنیکی نهادهای امدادرسان در دوحه، منبعی می‌گوید که یکی از محورهای این نشست مداخله طالبان در امور کمک‌رسانی نهادها به مردم و راه‌حل آن بوده است.

این منبع روز پنج‌شنبه، ۳ جوزا می‌گوید که یکی از پیشنهادها در نشست این بوده که حمایت‌کننده‌ها باید درباره مداخله طالبان در امور کمک‌رسانی با این گروه مستقیم وارد مذاکره شوند.

به گفته منبع، موضوع دیگر این بود که باید به طالبان فرصت‌هایی فراهم شود تا این گروه در مورد ضرورت و اهمیت کمک‌های بشردوستانه بدانند.

منبع می‌افزاید: «طالبان باید بدانند که کمک‌های بشردوستانه از سیاست جدا است و حتا به این گروه منعفت نیز دارد.»

منبع علاوه کرد که در نشست دوحه راه‌کارهای پیشنهاد شده است که براساس آن شیوه‌های کمک‌رسانی در آینده دگرگون خواهد شد.

پیشنهاد غالب نهادهای امدادرسان در این نشست تمرکز بر اشتغال‌زایی و کمک‌های پایدارتر بوده است.

با این حال، تصمیم نهایی درباره این پیشنهادات در نشست ۱۰ و ۱۱ جون در دوحه موکول شده است، نشستی که از سوی سازمان حفاظت از غیرنظامیان و کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا (ECHO) برگزار خواهد شد.

منبع گفت: «این یک برنامه تخنیکی بود و کسانی‌که در این نشست اشتراک کردند کسانی بودند که در بخش کمک‌رسانی در افغانستان کار می‌کنند.»

نشست ۲۰ و ۲۱ می در دوحه که طالبان در نخست مانع کارمندان افغان نهادهای امدادرسان به آن شدند، جلسه مقدماتی و تخنیکی به هدف آماده‌گی برای برگزاری نشست اصلی است.

پیش از این منبع گفته بود که قرار است در نشست دوحه روی یک استراتیژی کار شود که می‌تواند آینده کمک‌های بشردوستانه در افغانستان را تغییر دهد.

گفتنی است که پیش از این نهادهای امدادرسان بارها نسبت به مداخله طالبان در روند کمک‌رسانی ابراز نگرانی کرده بودند و گزارش‌هایی نیز وجود دارد که این گروه بخشی از کمک‌های نهادهای مختلف در شماری از ولایات کشور را حیف‌ومیل می‌کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟