نتیجه یک مطالعه علمی: «مه مغزی» ناشی از کرونا با ۱۰ سال پیر شدن برابر است

  • انتشار: ۳۱ سرطان ۱۴۰۲
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 146848

یک مطالعه نشان می‌دهد «مه مغزی» کووید طولانی مدت با پیری ۱۰ ساله قابل مقایسه است.

به نقل از گاردین، در مطالعه‌ای که توسط کالج کینگ لندن انجام شد، محققان تأثیر کووید-۱۹ بر حافظه را بررسی کردند و متوجه شدند که اختلال شناختی در افرادی که کرونا مثبت داشتند و بیش از سه ماه علائم این بیماری را هم داشتند، بالاترین میزان را نشان می‌داده است.

در این مطالعه که نتایج آن در مجله علمی لنست منتشر شده همچنین آمده است که وجود علائم در افراد مبتلا تقریباً دو سال از زمان ابتلای اولیه به طول می‌انجامد. کلر استیو، استاد پیری و سلامت در کالج کینگ، گفت: واقعیت این است که دو سال پس از اولین عفونت، برخی از افراد احساس بهبودی کامل نمی‌کنند و زندگی‌شان همچنان تحت تأثیر اثرات درازمدت ویروس کرونا قرار می‌گیرد.

در این مطالعه محققان از طریق ۱۲ تست شناختی اندازه گیری سرعت و دقت، حافظه کاری، توجه، استدلال و کنترل های حرکتی را بین دو دوره ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بررسی کردند. این مطالعه نشان داد که کمبودهای ناشی از ابتلا به کووید۱۹ با تأثیر «افزایش سن تقریباً ۱۰ ساله یا نشان دادن علائم خفیف یا متوسط ناراحتی روانی» قابل مقایسه است.

با این حال این مطالعه هیچ اختلال شناختی را برای افرادی که بهبودی کامل از کرونا را گزارش کرده‌اند، حتی در میان افرادی که بیش از سه ماه علائم داشتند، پیدا نکرد.