موسسه جورج دبلیو بوش: ایران، چین و روسیه از فساد مالی طالبان سود می‌برند

  • انتشار: ۱۶ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصادتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 176865

موسسه جورج دبلیو بوش مدعی شد که برخی از کشورها، از جمله ایران، چین و روسیه و همچنان شماری از شرکت‌های خارجی از «غارت» معادن افغانستان توسط طالبان سود می‌برند.

این موسسه روز چهارشنبه، ۱۵ حمل در گزارشی این موضوع را بیان کرده و افزوده که رژیم طالبان در سال ۲۰۲۲ حدود ۲.۲ میلیارد دالر عواید جمع‌آوری کرده است.

براساس گزارش این نهاد، مشخص نیست که طالبان این پول را در کجا و چگونه هزینه کرده‌اند.

جسیکا لودویگ، از نویسنده‌گان این گزارش و مدیر سیاست جهانی در موسسه بوش، گفته است: «افغانستان حدود یک تریلیون دالر ذخایر منابع طبیعی دارد که اکنون طالبان آن را کنترل می‌کنند. فساد مافیایی طالبان باید محدود شود تا اطمینان حاصل شود که این گروه شبه‌نظامی به منابعی که برای بقای خود در قدرت استفاده می‌کند، دسترسی ندارد.»

این موسسه از امریکا و متحدان آن خواست تا کانال‌های نقل‌و‌انتقالات پول‌های طالبان را کنترل و از آن به‌عنوان ابزار فشار بر این گروه استفاده کنند.

گفتنی است که طالبان پس از تسلط دوباره‌شان بر افغانستان چندین قرارداد استخراج معادن، از جمله قرارداد استخراج نفت با چند شرکت داخلی و خارجی امضا کرده‌اند.

در گزارش موسسه جورج دبلیو بوش نیز به امضای قرارداد نفتی طالبان با دو شرکت چینی‌ که رابطه نزدیک با مقام‌های طالبان دارند، اشاره شده است.

براساس این گزارش، رژیم طالبان از «ایدئولوژی افراطی‌» به‌عنوان ابزار برای بقای خود در افغانستان استفاده کرده‌ است.

ناتالی گوناله پلاتس، مدیر این موسسه و از دیگر نویسنده‌گان این گزارش گفته است که طالبان برای تحکیم حاکمیت‌شان و ایجاد «ترس و وحشت در افغانستان» از انواع مجازات‌های فیزیکی، از جمله زندان و «تجاوز جنسی» کار می‌گیرند.

وی تاکید کرده است که انتظار اصلاح شدن طالبان بیهوده است و جامعه جهانی باید برای پاسخگو کردن این گروه تلاش کند.

این در حالی است که ایران، چین و روسیه از جمله کشورهای هستند که پس از سلطه دوباره طالبان بر افغانستان، با این گروه روابط تجاری در سطح بالا برقرار کرده‌اند.

این گروه طی بیش از دو سال گذشته چندین قرارداد استخراج معادن به ارزش میلیاردها دالر با چین امضا کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟