مضرات پرایمر چیست؟ توصیه های مهم در مورد پرایمر که باید جدی بگیرید

  • انتشار: ۲۷ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 77912

امروزه آرایشگران بسیار ماهر با استفاده ازانواع پرایمرها آرایش مشتریان خود را به زیبایی هر چه تمام تر انجام می دهند.اما مضرات پرایمر بیشتر است یا فواید آن؟ این سوالی است که برای هر کسی پیش می آید . پس با اطلس پلاست همراه باشید تا با چگونگی کار پرایمر آشنا شویم .

پرایمر چیست؟

پرایمر ها و ژل‌های نرم‌کننده که به عنوان زیر ساز و پایه آرایش روی پوست صورت زده می‌شوند، محصولاتی مایع هستند.از آنها  که کاربرد پایه ای دارند برای بهبود کیفیت آرایش استفاده می شود تا هم زیباتر وهم ماندگاری بیشتری داشته باشد. استفاده از پرایمرها یکی از مواردی است که توسط آرایشگرها برای زیر سازی آرایش مانند کمرنک  کردن خطوط صورت و صاف و یکنواخت شدن پوست مورد استفاده قرار می گیرند. پرایمر صورت بافتی مانند مخمل دارد وخیلی چرب نیست.

مضرات پرایمر

ترکیبات این ماده در کرم، ژل و پودرهم نیز وجود دارد.علیرغم اینکه مرطوب‌کننده‌ها باعث نرم شدن پوست می شوند، ولی پرایمر ها پوست را برای استفاده کردن از مرطوب‌کننده های رنگی یا کرم‌های زیرسازآماده می‌کند و پایه‌ای بسیار خوب برای دوام و ماندگاری هر چه بیشتر آن‌ها در طول روز ارائه می‌ کند.

این مواد پوششی برای انواع چروک های سطحی، عمیق ،منافذ و حفره های پوست است.

برای طرزاستفاده ازپرایمر باید گفت همیشه باید قبل از هرنوع آرایش، ابتدا صورت خود را باید شست وهمچنین قبل از استفاده از پرایمر باید از یک مرطوب کننده استفاده کنید. پس از زدن مرطوب کننده روی پوست، چند دقیقه  اجازه می دهید تا جذب پوست شود.سپس پرایمر را متاسب با پوست صورت خود انتخاب کنید.

باید توجه کنید استفاده از پرایمر به گونه ای که بیش از حد پوست را پوشش دهد سبب جمع شدگی مواد در زیر سازی آرایش می شود. به اندازه یک نخود پرایمر برای تمامی صورت کافی است.به آرامی و با نوک انگشت یا یک اسفنج بهترین که وسیله برای پخش کردن یکنواخت پرایمر، روی پوست ماساژدهید. به دلیل استفاده از پرایمر صورت، نیاز شما به زیر سازی پوست کمتر می شود. در حدود چند دقیقه بعد اقدام به باقی مراحل آرایش خود کنید.

اگر خواستار تعدیل رنگ و پوشاندن قرمزی پوست و محل جوش‌های صورت هستید، باید از پرایمرهایی که به  رنگ سبز هستند، استفاده کنید که معمولا دارای کانسیلر تصحیح کننده ی رنگ می باشند.

پرایمرهای مخصوص چشم و لب نیزدر بازار موجود است. باید توجه کنید که از پرایمر‌ی با ترکیب قوی استفاده کنید تا باعث ماندگاری بیشتر آرایش چشم شود و همچنین اگر پوست پلک شما چرب است، باید از پرایمرهای مات استفاده کنید.

با انتخاب پرایمر برای لب ها از ترک خورن آرایش روی لب جلوگیری کنید. می توان اگراستفاده از پرایمر لب مقدور نبود ازهمان پرایمر صورت به مقدار اندک روی لب ها استفاده کرد. توصیه می شود در پایان شب و قبل از اینکه قصد خوابیدن دارید حتما صورت خود را با پاک کننده‌های آرایشی تمیز و سپس آب ولرم بشویید تا از مضرات ناشی از مواد آرایشی جلوگیری کنید.

پرایمر ها انواع گوناگونی دارند که عبارت اند از:

  • محو کننده : برای پوشاندن عیوب پوست مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پرایمر فاقد چربی: برای پوست ها چرب مناسب است.
  • اصلاح کننده رنگ : برای تعدیل قرمزی پوست،لک و جوش و جای جوش و… (دارای رنگ هایی از قبیل:زرد، سبز، صورتی، بنفش، هلویی است.)
  • ضد پیری: که دارای ویژگی‌های ترمیم‌ کنندگی و حفاظتی هستند .
  • روشن کننده: مناسب افرادی که پوست خوبی دارند و قصد استفاده از کرم پودر را ندارند.
  • تنگ کننده منافذ پوست: برای بستن منافذ باز پوست استفاده می شود. 
  • آبرسان: برای افرادی که پوستی خشک دارند و پوستشان زیرآرایش پوسته پوسته می شود.    
  • چشم : برای دوام و ماندگاری بیشتر آرایش چشم مناسب است.

مضرات پرایمر

در این روزها که استفاده از پرایمر ها برای ماندگاری بیشتر آرایش روی صورت بسیار رایج شده است، باید بدانید که پرایمر ها با بستن تمام منافذ باز پوست و صاف و یک دست کردن آن، که باعث زیباتر شدن وهم اینکه  مدت زمان طولانی تر آرایش روی پوست صورت باقی بماند، می شوند.در حالی که بسیاری از متخصصین پوست معتقدند با بسته شدن کامل منافذ پوست توسط پرایمر ها،اکسیژن رسانی به پوست انجام نمی شود که این خود سبب بروز انواع جوش های سر سیاه، سر سفید و لک های پوستی را میشود. در برخی افراد که مستعد به آکنه هستند با استفاده از پرایمر باعث حبس باکتری های مولد آکنه در پوست می شود که این خود سبب تشدید آکنه و کاهش روند درمان آن نیزمی شوند.

برای رفع این مشکل فقط میتوان گفت استفاده از پرایمر های آرایشی را به صورت روزانه کنار بگذارید و فقط در مراسم های خاصی از آن استفاده کنید و به طور طبیعی و با استفاده از ماسک های میوه،عسل و یا سفیده تخم مرغ برای برطرف کردن مشکلات پوست خود اقدام کنید تا نیازی به این محصولات آرایشی و مضرات ناشی ازآن نداشته باشید.

این ماده آرایشی این توانایی را دارد که به پوست آسیب برساند، اما به نوع و چطور استفاده کردن از آن نیزبستگی دارد.دکتر گراف می‌گوید: اگر از پرایمر در تمام طول روز استفاده کنید، بسیار مضر خواهد بود، زیرا تمام آلاینده‌ها هنوز روی پوستتان هستند. اما اگر روی پوست تمیز و برای رطوبت رسانی از پرایمر استفاده کنید، ایرادی ندارد.

پرایمر ها از موادی پلیمری بر پایه سیلیکون مانند دایمتیکون تشکیل شده اند زیرا اثر نرم کنندگی بسیار بالایی دارند.توجه کنید که افرادی که دارای جوش های چرکی و یا سایر مشکلات پوستی هستند، قبل از مصرف باید با متخصصین پوست مشورت کنند تا از عدم حساسیت به دایمتیکون مطمئن شوند.

همچنین پرایمرهایی را انتخاب کنید که در ترکیبات آن‌ها آب بیشتری و سیلیکا کمتری وجود داشته باشد. سیلیکا، سبب صاف شدن پوست می شود؛ اما از طرفی، به خشکی پوست هم منجر می‌شود.

قطعا استفاده از پرایمرهای آرایشی و هر گونه لوازم آرایشی دیگرکه دارای ترکیبات شیمیایی هستند سبب مشکلاتی برای پوست صورت می شود.اما با درست و بجا استفاده کردن از این مواد می توان مضرات پرایمر را با استفاده  طولانی مدت از آن کاهش و به حداقل برسانیم.