مدرسه فوتبال لاماسیا، ماشین بازیکن سازی بارسلونا

  • انتشار: ۱۹ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 80829

مدرسه فوتبال لاماسیا را می توان به نوعی به معبد شائولین تشبیه کرد چون در هر دوی آنها قوانین سفت و سختی برای رسیدن به یک هدف تطبیق می شود و شاید تنها تفاوت این دو مکان در این باشد که در معبد شائولین کار روی روح و روان شاگردان شدیدتر دنبال می شود.

اگر امروز کسی چون گواردیولا در پست مربی گری منچستر سیتی یکی پس از دیگری جام ها را درو می کند و افتخار می آفریند دلیل عمده اش آموخته های گران بهایی است که گواردیولا از همان ابتدا در مدرسه فوتبال باشگاه مطرحی چون بارسلونا فراگرفت و در ادامه به عنوان بازیکن در جوانان، امیدها و سپس در تیم بزرگسالان بارسلونا به مرحله ظهور گذاشت. در کنار جوزپ گواردیولا ستارگان زیادی در دنیای فوتبال حرفه ای دنیا درخشیدند و ماندگار شدند. بازیکنانی چون کارلوس پویول، ژاوی هرناندز، جرارد پیکه، آندرس اینیستا، سرجیو روبرتو و ویکتور والدز همه و همه محصول آکادمی این باشگاه پرطرفدار در اسپانیا و جهان می باشند.

مدرسه فوتبال لاماسیا، ماشین تولید بازیکن

مدرسه فوتبال لاماسیا با برنامه روزانه منظمی که دارد در حقیقت به یک ماشین بازیکن ساز شباهت دارد: «بیداری در ساعت ۶٫۴۵ صبح، صرف صبحانه در ساعت ۷ صبح، حرکت به سوی مدرسه در ساعت ۷٫۳۰ دقیقه، ماندن در مدرسه تا ساعت ۱۴ بعد از ظهر، ٫۳۰ ۱۴ تا ۱۵ صرف ناهار، ساعت ۳ وقت آزاد، ۱۶ تا ۱۸ کلاس های فوق برنامه، ۱۹ تا ۲۰٫۴۵ دقیقه تمرین، ساعت ۲۱ بازگشت به لاماسیا، ۲۱٫۳۰ دقیقه شام، ساعت ۲۲ تلویزیون و اینترنت و بالاخره رفتن به رختخواب» همان راز تربیت ستاره های موفق در مدرسه فوتبال بارسلونا و معرفی آنها به دنیای پرهیاهو و البته پردرآمد فوتبال حرفه ای می باشد. لاماسیا در سال ۱۹۷۹ به دستور یوهان کرایف افسانه ای در زمینه پرورش بازیکنان جوان و با استعداد کار خود را آغاز کرد.

مدرسه فوتبال لاماسیا

این موسسه استعدادیابی اما در سال ۱۹۶۶ در منطقه لس کورتس در شهر بارسلونا نزدیک ورزشگاه نیوکمپ تأسیس شد. ساختمان لاماسیا قدمتی طولانی دارد: این بنا در سال ۱۷۰۲ ساخته شده است، هنگام تأسیس ورزشگاه مجهز نیوکمپ درسال ۱۹۵۷ ساختمان لاماسیا بازسازی و به عنوان بخش مدیریت عمومی باشگاه مورد استفاده قرار گرفت.

مدرسه فوتبال لاماسیا و کمک به یافتن شغل

مدرسه فوتبال لاماسیا در کنار آموزش فوتبال به شاگردان در یافتن شغل نیز به شاگردان کمک می کندد: تعجب نکنید! مدرسه فوتبال بارسلونا اگرچه شاگردان را در یک محیط فوتبالی سالم و آموزنده تربیت می کند، اما برخلاف دیگر نظام های تربیتی اروپایی شاگردان را از محیط مدرسه دور نمی کند.

لاماسیا با سیستم تربیت و پرورش استعدادها در کشور آمریکا که در آن دانش آموزان تحت نظارت شدید قرار دارند، نیز تفاوت دارد. نظام آموزشی لاماسیا آنقدر دقیق و سنجیده عمل می کند که اگر شاگردی نخواست به مسی و اینیستا تبدیل شود بتواند مانند دیگر نوجوانان از کمک های مدرسه برای یافتن شغل استفاده کند. به عبارت ساده تر باید بگوییم در مدرسه فوتبال باشگاه اناری پوش بارسلونا هدف تنها این نیست که تمام شاگردان به فوتبالیست هایی برتر تبدیل شوند، این امکان که شاگردان در میانه راه تغییر ذائقه داده نخواهند فوتبالیست شوند نیز در برنامه ریزی دقیق این مدرسه در نظر گرفته شده است.

قهرمانی اسپانیا در جام جهانی مدیون لاماسیا

شاید کمتر کسی منکر تأثیر مستقیم مدرسه فوتبال لاماسیا در قهرمانی تیم ملی اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۰ شود، تیمی که اسکلت آن را ستاره های بارسلونا و دیگر ستاره های پرورش یافته در این تیم که بعدا به تیم های دیگر منتقل شده بودند، تشکیل می داد.

تیم ملی اسپانیا با الهام از بازی روان و شناور تیم بارسلونا که در اروپا به «تیک تاک» معروف شده بود توانست قهرمان جام جهانی شود. تیک تاک بارسلونا وقتی در تیم ملی اسپانیا شنیده شد لحظه به لحظه این تیم را به پیش برد و سرانجام روی نقطه قهرمانی ایستاد!

باشگاه فوتبال لاماسیا، خانه ای برای تمام ملیت ها

فعالیت های مدرسه فوتبال لاماسیا به عنوان یکی از گران ترین مدارس آموزش فوتبال در اروپا تنها به این قاره محدود نمی شود. نگهداری ساختمان لاماسیا که در حقیقت یک خانه شش صد متری سنگی باقی مانده از قرون گذشته است هزینه زیادی را می طلبد و بیشتر هزینه مدرسه فوتبال بارسلونا روی آن خرج می شود. راه یافتن به این مدرسه فوتبال البته کار سختی است: سالانه بین هشت تا ۱۰ هزار نوجوان در اروپا برای راه یافتن به مدرسه فوتبال بارسلونا تلاش می کنند که از بین آنها فقط تعداد محدودی انتخاب می شوند.

فعالیت های حرفه ای مدرسه فوتبال بارسلونا تنها به ساختمان لاماسیا محدود نمی شود: پانزده مدرسه در ایالت کاتالونیا، پانزده مدرسه در دیگر نقاط اسپانیا و ده مدرسه دیگر در سراسر دنیا بخش های دیگر مدرسه فوتبال بارسلونا می باشد. راه اندازی ۵ مدرسه فوتبال در مکزیک و یک مدرسه در مصر از دیگر اقدامات باشگاه بارسلونا برای گسترش مدرسه فوتبالش می باشد.

مدرسه فوتبال لاماسیا

راز بازی شناور بارسلونا

مدرسه فوتبال لاماسیا با ردپای درخشانی که در موفقیت های ستارگانی چون لیونل مسی و جوزپ گواردیولا از خود به جای  گذاشته نه سحر می کند نه جادو و به قول بزرگتر ها از چایکی دست و تیزهوشی خود کار می گیرد.

در این مدرسه فوتبال از همان ابتدا یک فلسفه در اذهان شاگردان تزریق می شود و آن مالکیت توپ است. این فلسفه بازی مدیون یوهان کرایوف می باشد و از فوتبال شناور هلند در دهه هفتاد میلادی نشأت گرفته است. کارلس فولگرا، مدیر لاماسیا در توضیح این فلسفه می گوید:«مدرسه فوتبال باسلونا همیشه دنبال بازیکنانی می گردد که خوب فکر کند، در یک لحظه تصمیم درست را بگیرد، با تکنیک باشد و بسیار چابک عمل کند.»

در این طرز تفکر و روش بازی متفاوت بازیکنان فوتبال به قدرت فیزیکی بالایی نیاز ندارند. به گفته آقای فولگرا شاگردان مدرسه فوتبال بارسلونا تا شانزده سالگی هیچ برنامه بدنسازی خاصی ندارند و تنها با توپ تمرین می کنند. تازه بعد از شانزده سالگی و اضافه شدن تمرین های بدنسازی همیشه کار با توپ نقش اصلی را در تمرین ها بازی می کند. در این مدرسه فوتبال شاگردان تا قبل از شانزده سالگی تنها روزی یک و نیم ساعت با توپ تمرین می کنند و فرصت کافی برای تحصیل نوجوانان وجود دارد و نوجوانای که فرصت راه یابی به دنیای حرفه ای فوتبال را پیدا نمی کنند می توانند مسیر ورود به دانشگاه و کسب یک شغل مناسب را بپیمایند. به عبارت ساده تر می توان گفت هیچ یک از شاگردان این مدرسه فوتبال در زندگی نمی سوزند: یا فوتبالیست حرفه ای می شوند یا صاحب یک شغل خوب متناسب با استعداد های خود!

به هرصورت مدرسه فوتبال لاماسیا با پروش استعدادهایی چون لیونل مسی و گواردیولا نه تنها برای خود درآمدزایی هنگفتی انجام داده که نام خود را به عنوان یکی از بهترین مدارس فوتبال در اروپا و جهان جا انداخته است.