لاوروف: اوکراین و غرب آماده مذاکره با روسیه نیستند

  • انتشار: ۱۷ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 179695

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به نشست صلح اوکراین که قرار است در تابستان سال جاری به میزبانی سویس برگزار شود، گفته است که اوکراین و متحدان غربی‌اش آماده گفت‌وگوی جدی با مسکو نیستند.

لاوروف روز یک‌شنبه، ۵ می، نشست صلح اوکراین در سویس را یک تقلید «مسخره» خوانده و تصریح کرده است که هیچ‌کسی آماده مذاکره در مورد جنگ اوکراین با روسیه نیست.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از وزیر امور خارجه روسیه گزارش داده است که رهبران غربی در تلاش کشاندن کشورها به نشست سویس هستند.

وی افزوده است: «غرب تلاش می‌کند به هر طریق ممکن با استفاده از ابزارهای دروغ‌پراکنی، باج‌خواهی یا با دادن تعهدات واهی، بیشتر کشورهای در حال توسعه را به نشست سویس بکشاند.»

پیشتر، ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سویس در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود که قرار است کشورش به درخواست کی‌یف نشستی را در سطح عالی در مورد صلح اوکراین برگزار کند.

وی خاطرنشان کرده است: «طرح صلح زلنسکی احیای تمامیت ارضی اوکراین، خروج همه نیروهای روسیه، حفاظت از منابع غذایی و انرژی، حفاظت از نیروگاه‌های هسته‌ای و آزادی تمامی اسیران جنگی را در نظر گرفته است.»

از سوی دیگر، واسیلی نبنزیا، نماینده دایم روسیه در سازمان ملل طرح زلنسکی را رد کرده و گفته است که نباید زمان را برای طرح‌های «بیهوده» اوکراین تلف کرد.

در نشست سویس که قرار است در تابستان سال جاری برگزار شود، روسیه دعوت نشده است.

این در حالی است که پیش از این ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته بود که روسیه حتی در صورت دعوت شدن هم در این نشست شرکت نخواهد کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟