قمی: تسهیل در مرز با افغانستان منجر به افزایش صادرات می‌شود

  • انتشار: ۲۰ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 180049

حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده ویژه ایران برای افغانستان گفته است، پی‌گیری روند فعالیت‌هایی که در حوزه روان‌سازی و تسهیل در مرزهای مشترک با این کشور صورت می‌گیرد، می‌تواند منجر به توسعه روابط تجاری دو کشور شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، قمی این سخنان را روز سه‌شنبه، ۱۸ ثور، در حاشیه نخستین نشست هماهنگی مسوولان ولایت‌های هم‌مرز با افغانستان بیان کرده است.

او افزوده است: «این نشست‌ها با توجه به این‌که در ولایت‌های هم‌جوار با مرز افغانستان برگزار می‌شود، به همکاری‌های بین ولایتی کمک می‌کند و هر چقدر این همکاری‌ها افزایش یابد، موجب کاهش قاچاق مواد مخدر و همچنان افزایش اشتغال‌زایی و تثبیت مرزنشینان خواهد شد.»

به گفته وی، اتخاذ رویه‌های یکسان در مرزها روند مثبتی را طی می‌کند و باعث می‌شود تمام دستگاه‌هایی که در مرز هستند در یک چهارچوب هم‌افزا و هماهنگ باشند.

در همین حال، یعقوب‌علی نظری، والی خراسان رضوی نیز در این نشست گفته است که تقویت زیرساخت‌های شرق کشور در ریل و جاده با افغانستان موثر خواهد بود.

نامبرده تصریح کرده است: «اگر بتوانیم زیرساخت‌های شرق کشور را در دستور کار مشترک بگذاریم، باعث افزایش همکاری‌ها خواهد شد.»

طالبان در نزدیک به سه سال حاکمیت‌شان روابط نزدیکی با ایران دارند.

چندی پیش عبدالله سهرابی، دستیار وزیر امور خارجه ایران همسایه‌گی این کشور با افغانستان را «فرصت طلایی» خوانده و گفته بود که بازارهای این کشور را باید به‌دست گرفت.

هشت روز پیش نیز نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان در رأس یک هیأت بزرگ اقتصادی و تجاری به هدف تسهیل تجارت و ترانزیت به ولایت سیستان و بلوچستان ایران سفر کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟