فواید غرغر کردن و مضرات آن!

  • انتشار: ۱۲ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 76213

غرغر کردن رفتاری است که در بیشتر گروه‌های سنی دیده می‌شود. شاید برایتان جالب باشد، اما این رفتار خیلی هم چیز بدی نیست. در این مقاله به فواید غر زدن پرداخته شده است.

غرغر کردن تا حد زیادی می‌توان تسکین دهنده باشد و استرس شما را کاهش دهد. اما اگر این رفتار تبدیل به خشم و نشخوار فکری شود می‌تواند مخرب باشد. ابراز دلخوری ها و خستگی تان می‌تواند مسکنی برای اضطراب و استرس باشند.

تخلیه روانی از طریق غرغر کردن

گاهی بنا بر دلایلی احساس می‌کنید که سرخورده و افسرده شده‌اید و نیاز دارید از سوی کسی تأیید شوید. این تأیید می‌تواند به عنوان مرهمی برای روح شما عمل کند.

اینکه بشنوید طرف مقابل‌مان می‌گوید “می‌دانم چه حسی داری و کاملا درکت می‌کنم و اگر جای تو بودم من هم خسته می‌شدم” این عبارت می‌تواند مانند یک آغوش گرم و امن باشد.

بعد از اینکه مورد تأیید قرار گرفتید، مانند یک کودک گریان و عصبانی که با یک بوسه از طرف مادرش آرام می‌شود اعتماد به نفس پیدا می‌کنید، دوباره به موقعیت خود بر می‌گردید و با مشکلات‌مان روبرو می‌شوید.

شکایت کردن به دیگری برای چیزی که آزارتان می‌دهد می‌تواند شما را از مهارت‌ها و نظرات دیگران بهره‌مند کند و شاید گاهی بعضی از این راه حل ها و نظرات هرگز به ذهن خود شما هم نرسیده باشد. خیلی وقت ها این غرغر کردن‌ ها به خاطر گرفتن کمک و تأیید دیگران است.

فواید غرغر کردن

فواید غرغر کردن و نگرش های مختلف

وقتی که در یک موقعیت خاص به مدت طولانی قرار می‌گیرید طبیعی است که فقط از دید خودتان به ماجرا نگاه می‌کنید و مشکلات خود را بزرگنمایی کرده، غیر عادی جلوه می‌دهید.

گاهی با مراجعه به یک دوست مورد اعتماد می‌توانید دیدگاه او را هم نسبت به موقعیت خودتان بسنجید. یکی از فواید غر زدن این است که می‌توان با دیدگاه های دیگران نیز آشنا شد.

اگر برای شنیدن نظرات جدید و صحبت‌های دیگران پذیرا باشید و گوش شنوا داشته باشید، نگاه و نظر دیگران و تلقی شان از موقعیت شما و چیزی که ناراحت تان کرده است می‌تواند واقعا مفید واقع شود.

گاهی نگاه کردن از زاویه دید دیگران می‌تواند خشم ما را از بین ببرد و خستگی آن موضوع را از تن ما در بیاورد و راه حل های جدید و کاربردی پیش پای ما بگذارد.

بالا رفتن انگیزه

گاهی اوقات می‌دانید که باید یک سری چیزها در زندگی شما تغییر کند، اما نمی‌توانید ریسک آن عمل را به گردن بگیرید و آماده تلاش برای تغییر نیستید، چون انگیزه کافی و امید لازم را برای انجام آن را ندارید.

گاهی اگر دیدید که روی یک مشکل متمرکز شدید، ممکن است نشان دهنده این باشد که دنبال یک راه برای این هستید که انگیزه خود را برای ایجاد آن تغییر پرورش دهید که این خود بخشی از پروسه رسیدن به اهداف شما است.

فواید غرغر کردن در بر طرف شدن مشکل

چرخ وقتی نیاز به روغن پیدا ‌کند، جیر جیر می‌کند تا نیاز خود را اعلام نماید. یکی از فواید غر زدن این است که راهی برای داشتن یک مانع و یا حل یک مشکل پیدا می‌کنید.

اگر از شخصی شکایت می‌کنید که می‌تواند تغییر کند و سیاست رفتاری درست را پیش بگیرید، غر زدن و شکایت کردن می‌تواند بیشتر موثر واقع شود تا اینکه سکوت کنید و وارد مقوله قهر شوید. در اکثر موارد یک شکایت مودبانه نتیجه بخش است.

اما غر زدن می‌تواند باعث آسیب به شما هم شود. وقتی مکرر و پشت سر هم غر بزنید و شکایت کنید و این به عادت شما تبدیل شود، ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که استرس شما بیشتر شود و اوضاع را بدتر کند.

مضرات غرغر کردن

بعد از پرداختن به فواید غرغر کردن لازم است به برخی مضرات آن نیز اشاره کنیم.

تمرکز فقط بر روی مسئله

هر چند که غر زدن می‌تواند انگیزه شما را وسعت بخشد، اما شما نباید تمرکز خود را بر روی مسئلۀ پیش آمده بگذارید و از فکر کردن به راه حل های موجود غافل شوید.

اگر زمان زیادی را به غرغر کردن بپردازید ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که خشم و ناراحتی بر شما غلبه کرده و تسلیم تان کند. در این موقعیت، شما به جای اینکه انگیزه مورد نیاز خود را برای تغییر پیدا کنید، دچار احساسات منفی می‌شوید.

بدبین شدن

در خصوص فواید یک نگاه خوشبینانه و مضرات نگاه بدبینانه زیاد شنیده‌ایم. بهتر است این را هم بدانیم که طرز نگاه ما درست شبیه عادت های ما است. ما عادت می‌کنیم به یک حالت خاص فکر کنیم و این به طور ناخودآگاه فکر ما را درگیر می‌کند و در ذهن ما ریشه دوانده، همیشگی می‌شود.

اگر ما عادت کنیم که فقط جوانب منفی هر مسئله ای را ببینیم، می‌تواند سبب ریشه دواندن نگرش های بدبینانه در وجودمان شود.

خشم مداوم

وقتی تمرکز شما روی چیزهایی باشد که مردم از آن شکایت می‌کنند، احتمال اینکه شما هم عصبی تر شوید زیاد است. این خشم و ناراحتی می‌تواند در وجود شما نهادینه شود و شما را با یک حس بد خو می‌دهد و خشم شما باعث مشکلاتی در روابط فردی و اجتماعی تان خواهد شد.

سر دیگران خالی کردن

درست است که از فواید غرغر کردن گفتیم، ولی این دلیل نمی‌شود که شما مدام در حال غر زدن باشید و مانند یک خون‌ آشام انرژی اطرافیان‌تان را بگیرید. بهتر است مراقب باشید که غر زدن های تان آنقدر سنگین و مکرر نشود که باعث شود مستمع شما آشفته گردد.

مشکلاتی که ما در مورد آنها غر می زنیم نیاز به راه حل دارند. باید استرس این چالش ها مدیریت شوند و به حداقل برسند. بدون شک، از فواید غر زدن همانطور که گفتیم کاهش و تخلیه استرس است، اما این باید تحت شرایطی انجام بگیرد.

باید غر زدن خود را کنترل کنید. بیش از اندازه شکایت کردن، غر زدن و ابراز ناراحتی کردن شما را به راه حل خوبی نمی‌رساند. سعی کنید غر زدن های خود را محدود کنید تا بهتر بتوانید اطراف خود را ببینید.

خوشبینانه به مسائل نگاه کنید و دید یک بُعدی را از مشکلات‌تان بردارید، یک بعدی نگاه کردن به مسائل باعث می‌شود شما با یک مسئله فقط یک مدل برخورد کنید و هر چقدر هم تلاش کنید به نتیجه دلخواه تان نرسید. پس لطفا غر زدن های تان را مدیریت کنید.