فارن پالیسی: قاچاقبر بزرگ مواد مخدر افغانستان با حمایت ملا هبت‌الله وارد تجارت با چین شده است

  • انتشار: ۲۲ دلو ۱۴۰۲
  • سرویس: اقتصادتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 171829

فارن پالیسی گزارش داده که بشیر نورزی مشهور به حاجی بشر، یکی از قاچاقبران بزرگ مواد مخدر پس از آزادی از زندان گوانتانامو، با حمایت ملا هبت‌الله آخوندزاده تجارت با چین را آغاز کرده است.

این مجله روز شنبه، ۲۱ دلو در گزارشی نگاشته که نورزی دست‌کم دو قرارداد «مبهمی» را در بخش معدن و پتروشیمی به دست آورده است که هیچ سودی برای شهروندان افغانستانی ندارد.

فارن پالیسی از نورزی به‌عنوان «سلطان مواد مخدر» نام برده است.

طبق این گزارش، «امپراتوری هروئین نورزی» به جنگ طولانی طالبان در افغانستان کمک مالی کرده است.

در این گزارش آمده که این قاچاقبر در حال حاضر یکی از افراد نزدیک به ملا هبت‌الله است.

گفتنی است که نورزی در سپتامبر ۲۰۲۲ در توافقی که توسط دولت بایدن برای بازگرداندن مارک فریکس، یک عضو نیروهای دریایی امریکا که از سوی طالبان گروگان گرفته شده بود، آزاد شد.

جاوید نورانی، کارشناس بخش معدن افغانستان به این مجله گفته که نورزی بدون داشتن تخصص در زمینه معدن، پس از بازگشت به افغانستان زیر سلطه طالبان، با حمایت رهبر این گروه چندین قرارداد در بخش استخراج طلا، نفت و گاز در شمال افغانستان را به دست آورده است.

نورانی تاکید کرده که شرکت نفت و گاز افغانستان-چین که با شراکت بشیر نورزی و یک شرکت چینی ایجاد شده، قراردادهای استخراج معدن را به دست آورده است.

با این حال، یک منبع آگاه که از افشای هویتش خودداری کرده، به فارن پالیسی گفته که این قاچاقبر مواد مخدر با امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان که در قراردادهای معدن نقش مهمی دارد، نزدیک است.

به نوشته این نشریه، دولت چین که حدود یک میلیون مسلمان اویغور را در این کشور زندانی کرده است، به نظر می‌رسد از رفتار افراط‌گرایانه طالبان نگران نیست.

چین از جمله کشورهایی است که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، روابط خود با این گروه را برقرار کرده است.

در روزهای اخیر، رییس جمهور این کشور اعتمادنامه سفیر طالبان در بیجینگ را نیز پذیرفت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟