عوارض تاتوی ابرو

  • انتشار: ۲۱ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 73556

پدیدۀ تاتو این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده، تاتوی ابرو، تاتوی خط چشم، تاتوی لب، خط لب و انواع تاتوهای بدن و صورت! خانم‌ها برای انجام این عمل به آرایشگاه‌ها و گاهاً مراکز غیر بهداشتی مراجعه می‌کنند، غافل از اینکه عوارض تاتوی ابرو از آنچه فکر میکنند میتواند به آنها نزدیکتر باشد!

در این مقاله از خبرگزاری اطلس باهم نگاهی میاندازیم به تاتوی ابرو، این زیبای بیرحم!

عوارض تاتوی ابرو

گذشتۀ تاتو

خالکوبی در گذشته شاید به عنوان یک نماد، استفاده می‌شد و به واسطۀ آن عقیده و یا فرقه و مذهب خود را اعلام می‌کردند و بعنوان علامت تشخیص و تمایز فرقه‌ای از فرقۀ دیگر به کار می‌رفت.

این کار در گذشته چهرۀ زیبایی نداشت و هرکسی که عمل تاتو(خالکوبی) بر روی اعضای بدن خود داشت که عمدتاً مجرمین و اوباش دست به این عمل می‌زدند به چشم دیگری به آنها نگاه می‌شد، حالا جنبۀ زیبایی به خود گرفته است و خانم‌ها و آقایان تمایل خاصی به آن نشان می‌دهند.

عوارض تاتوی ابرو

تاتوی ابرو یکی از شایع‌ترین تاتوهای مورد استفادۀ هم خانم‌ها و هم آقایان می‌باشد، که هر دو دسته برای به اصطلاح زیباتر شدن به آن متوسل می‌شوند. البته کمابیش به عوارض و مشکلات احتمالی که تاتو در پی دارد آگاهند! اما اصطلاح (بُکُشم خوشگلم کن)، همچنان در بین خانم‌ها و حتی آقایان رایج است.

البته فارغ از عوارض تاتوی ابرو گاهی این کار برای بعضی از افراد واقعاً ضروری است. کسانی که ابرو ندارند و یا بر اثر حادثه‌ای ابروهای خود را از دست داده‌اند، این کار می‌تواند به بازگشت زیبایی آنها کمک کند.

اما شیوع این امر در بین خانم‌ها به قدری زیاد است که حتی کسانی که دارای ابروهای خوبی هستند برای تغییرات آنچنانی دست به تاتوی ابرو می‌زنند و گاهاً از عمل خود پشیمان می‌شوند.

شایع‌ترین عوارض تاتوی ابرو

یکی از عوارضی که تاتوی ابرو به دنبال دارد، عفونت‌ها و واکنش‌های پوستی است؛ آلرژی و حساسیت به وجود آمده بعد از تاتو می‌تواند یکی دیگر از عوارض تاتوی ابرو باشد. شاید بتوان شایع‌ترین عارضۀ تاتو را پشیمانی عنوان کرد!

حساسیت تاتوی ابرو

پشیمانی

تعداد بی‌شماری از خانم‌ها بعد از انجام تاتوی ابرو پشیمان می‌شوند! با گذشت مدت زمانی از انجام عمل تاتو، زیبایی آن برای فرد یکنواخت شده و تکراری بودن آن سبب می‌شود که دل فرد را بزند و بخواهد مجدداً روی آن کار کرده، پاک کند و یا تغییر دهد!

مشکل از همین جا شروع می‌شود، پاک کردن و یا تغییر تاتوی ابرو کار بسیار دشواری است که نیاز به تخصص دارد ولی عمدتاً در آرایشگاه‌ها و گاهاً مراکز غیر بهداشتی که به صورت غیر قانونی کار می‌کنند این کار را انجام می‌دهند.

حساسیت

یکی دیگر از عوارض تاتوی ابرو حساسیت آن به مواد تاتو و یا سوزن آن می‌باشد. این حساسیت می‌تواند با علائمی مثل خارش و تورم و قرمزی و التهاب در اطراف ابرو خود را نشان دهد. پس از مشاهدۀ این عوارض باید به پزشک(ترجیحاً متخصص پوست)، مراجعه کنید.

عوارض تاتوی ابرو و درگیری سیستم ایمنی بدن

گاهاً عفونت‌ها و حساسیت‌های ناشی از تاتو ممکن است دستگاه ایمنی فرد را درگیر کند. احتمال آسیب رساندن جوهر تتو به غدد لنفاوی که از اجزای مهم سیستم ایمنی است، یکی دیگر از عوارض تاتوی ابرو است! ذرات سمی کوچک داخل جوهر به وسیله خون حرکت کرده، خود را به غدد لنفاوی می‌رسانند و باعث تحریک و تورم آن می‌شوند!

عوارض تاتوی ابرو و عفونت

تاتوی ابرو با قیمت‌های مختلفی ارائه می‌شود، گاهی افراد به دلیل قیمت‌های گزافی که بعضی آرایشگاه‌ها و متخصصین این کار می‌گیرند، به مراکزی که قیمت مناسب‌تری دارند و رعایت نکات بهداشتی در آنجا حداقل می‌باشد، مراجعه می‌کنند.

در بعضی از این مراکز به دلیل استفاده نکردن از سوزن‌های یکبار مصرف و یا عدم استریل وسایل تاتو خطر ابتلا به بسیاری از بیماریهای عفونی را گریبان‌گیر مراجعین خود می‌کنند.

پنهان کردن رنگ تاتو

بعضی از خانم‌ها برای اینکه تاتوی خود را از بین ببرند از رنگ‌هایی که همرنگ پوست‌شان باشد برای این کار استفاده می‌کنند. اما غافل از اینکه این کار فقط یک پوشش سطحی از رنگ است که تاتو را پنهان کرده است. و بعدها اگر بخواهید اقدام به پاک کردن عمیق تاتو به وسیلۀ لیزر بکنید، آن رنگ رویی واکنش نشان داده، تغییر رنگ می‌دهند و حتی ممکن است سیاه شود.

و برای پاک کردن آن دیگر از لیزرهای معمولی نمی‌توان استفاده کرد و باید از لیزرهای قوی استفاده کنید. پس بهتر است اقدام برای پوشاندن سطح تاتو با رنگ نکنید و از همان ابتدا از لیزر استفاده کنید تا کارتان دو برابر نشود!

تاتوی موقت

عوارض تاتوی ابرو در این نوع هم کمتر از مشکلات تاتوی دائم نیست. رنگ‌های بعضاً شیمیایی که برای این نوع تاتو استفاده می‌شود، ممکن است حساسیت و تورم و خارش آن ناحیه را به دنبال داشته باشد.

هر چند این نوع تاتو کاملاً سطحی است، اما واکنش‌های پوستی بسیار شایعی در پی دارد، که برای رفع آنها از داروهای موضعی استفاده می‌شود تا رفع کامل رنگ از روی ابرو این مشکل برطرف نخواهد شد.

تاتوی ابرو در آقایان

تعداد محدودی از آقایان هستند که برای زیبایی خود دست به این کار زده و عوارض تاتوی ابرو را به جان می‌خرند. اکثراً آقایانی به این مراکز مراجعه می‌کنند که نیاز به ترمیم ابرو دارند، آقایانی با ابروهای بخیه خورده و سانحه‌دیده و یا کسانی که از ابروهای بسیار کم‌پشتی برخوردارند.

آقایان بیشتر درگیر تاتوهای دیگر اعضای بدن خود هستند، روی بازو، پا، دست، گردن، صورت و…. گاهاً غافل از عوارض آن، تصور می‌کنند که این تاتوها می‌تواند ابزاری جلب توجه و بعضاً قدرت‌نمایی آنها باشد!

توصیه‌های پزشکی

اگر واقعاً ابروی‌تان نیاز به تاتو دارد به متخصص این کار مراجعه کنید و برای در امان ماندن از بسیاری از عوارض تاتوی ابرو حتما بخواهید متخصص پوست هم دخالت و نظارت داشته باشد.

رعایت بهداشت فردی، استفاده از دستکش یک بار مصرف حین انجام کار و شستن دست‌ها یکی از مهم‌ترین و البته‌ ابتدایی‌ترین راه‌های جلوگیری از عفونت است.

استریلیزه کردن وسایل و تجهیزاتی که یکبار مصرف نیستند با دستگاه اتوکلاو و یا تمیز کردن تجهیزاتی که نیاز به استریل ندارند با الکل حداقل کارهایی است که باید قبل از عمل تاتو به آن پرداخته شود.