عجیب ترین رسوم کریسمس در کشورهای مختلف

  • انتشار: ۱۴ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 102858

در کشورهای مختلف جهان مردم جشن سال نو یا همان کریسمس را با رسم ها و رسومات مختلف اجرا می کنند. سال نو تقریبا در همه کشورهای اروپایی جشن گرفته می شود و هر کشور آداب خاص خود را دارد که برخی از این رسومات عجیب به نظر می رسند.

در این مطلب به این رسم و روسم عجیب و متفاوت کریسمسی در کشورهای مختلف دنیا پرداخته شده است. با این مقاله همراه باشید.

جشن های کریسمس همیشه برای برخی مردم دنیا برف، درخت های کاج تزئین شده و زیبا، هدایا و بوقلمون برای شام و خیلی چیزهای دیگر را تداعی می کند.

کریسمس در جهان
کریسمس در جهان

مردم سال نو را با فرهنگ های مختلف و آداب و رسوم متفاوت و گاهی عجیب جشن می گیرند. اگر کمی به فرهنگ های مختلف مردم جهان دقت کنیم حتماً برای مان جالب توجه خواهد بود.

از رسومات متداول و معمول در کریسمس می توان تماشای آتش ‌بازی در تلویزیون و غذا خوردن در کی اف سی را نام برد. اما برخی از این مراسم به قدری عجیب هستند که اگر چیزی در مورد آنها ندانید نمی‌توانید به راحتی آن ها را به جشن های کریسمس ربط دهید!

در اکثر مناطق دنیا برای جشن های سال نو و کریسمس، درختان کاج را با چراغ‌ ها و تزیینات زیبا و با رنگ های روشن تزیین می‌کنند.

برخی افراد رنگ خاصی را انتخاب می‌کنند و همخوان با آن از زیورآلات هم‌ رنگ و مطابق با موضوع به‌خصوصی استفاده می‌کنند. درحالی‌که برخی دیگر زیورآلات مورد علاقه‌ خود را و آن ‌هایی را که خاطراتی دارند در تزیین درخت کریسمس به کار می‌برند.

اوکراین

در کشور اوکراین، یک سنت دیرینه وجود دارد که به آن افسانه عنکبوت کریسمس گفته می شود. ماجرا از این قرار است که درختی در خانه ‌‌ی شخص فقیر رشد می‌کند که در آن خانه مادری با فرزندانش زندگی می‌کرد.

در شب کریسمس، این درخت را تارهای عنکبوت می پوشاند و هنگامی که صبح روز بعد از خواب بیدار شدند، تمامی تارهای عنکبوت به نقره و طلا تبدیل شده‌ بود!!

امروزه، مردم این کشور با استناد به این قصه قدیمی درختان کریسمس خود را با عنکبوت های پلاستیکی تزئین می‌کنند که برایشان نماد خوشبختی و ثروت است.

کریسمس در جهان
کریسمس در جهان

ایسلند

همیشه حیوانات قسمت عمده ای از اسطوره ها بوده و هستند و نقش مهمی در رسم و رسوم بسیاری از کشورها دارند. در کشور ایسلند هم رسمی برای کریسمس وجود دارد که در آن گربه‌‌ای مخصوص، سالی یکبار در خیابان‌ها پرسه می‌زند.

شاید یک گربه ملوس و دوست‌داشتنی را تصور کنید! اما بر اساس افسانه ‌ها و داستان‌ ها، یول کت، جانوری وحشی است که در طول زمستان سرگردان می‌ شود و به دنبال کسانی می‌گردد که برای عید لباس جدیدی تهیه نکرده‌ است.

اتریش

بابانویل رسم زیبا و معمول در اکثر کشورها برای شب عید است او برای همه‌ی بچه‌ها در سراسر دنیا هدیه می‌گیرد، اما در اتریش، بابانوئل شکلی کاملاً متفاوت و غیر معمول دارد!

با وجود این که بابانوئل به کودکانی که در تمام سال خوب بوده‌اند پاداش می‌دهد، اما کرم پوس یا همان بابانوئل ترسناک کاملاً برعکس عمل می کند. او در بسیاری از کشورهای اروپای شرقی از جمله اتریش، نقش پررنگی ایفا می‌کند و در شب کریسمس برای مجازات کودکانی که در طول سال بد بوده‌اند می‌آید.

ژاپن

در سال ۱۹۷۴، کی اف سی (فست فود آمریکایی) یک کمپین جشنواره بازاریابی در کشور ژاپن به راه انداخت در این کمپین شعار کنتاکی برای کریسمس به زبان ژاپنی را باب کرد که از آن زمان تا کنون این مردم به عنوان یک سنت از آن تبعیت می کنند.

کریسمس در ژاپن به عنوان یک تعطیلی ملی به شمار نمی رود اما با این حال مردم در این روز به شعبه های مختلف این فست فود در سراسر کشورشان می روند تا یک وعده غذای کریسمسی نوش جان کنند.

کریسمس در جهان
کریسمس در جهان

فنلاند

سونا از اختراعات فنلاندی ها به شمار می رود. در روز کریسمس سونا ها به یک مکان مقدس برای اجداد و گذشتگان فنلاندی ‌ها تبدیل می‌شود.

روز قبل از کریسمس، رسم است که مردم مدت زمان طولانی در سونا سپری می‌کنند و سپس جشن کریسمس را به هنگام شب شروع می‌ کنند در حالی که بر این اعتقادند که روح اجدادشان جای آنها را در سونا گرفته ‌اند.

آفریقای جنوبی

مردم آفریقای جنوبی در روز عیدشان، یا همان روز کریسمس برای این که به دنیا ثابت کنند جشن گرفته اند، کرم های ابریشم بیچاره را سرخ می کنند و نوش جان می کنند!!!.

نروژ

مردم نروژ بر خلاف دیگر کشور ها که روز قبل عید به نظافت خانه شان می پردازند،  هر چه خاک و غبار در خانه هست در جایی جمع می کنند و می گویند جادوگران و ارواح این خاک ها را با خود خواهند برد.

آلمان

در آلمان رسم کریسمسی عجیب این است که شب عید یک خیار شور را روی درخت کریسمس مخفی می کنند و صبح روز بعد هر کدام از بچه های خانه که زودتر آن را پیدا کند از پدر و مادر هدیه می گیرد.

بچه در این کشور شب عید کفش خود را بیرون خانه می گذارند. روز بعد داخل کفش بچه های خوب شکلات و بچه های سر به هوا یک شاخه درخت پیدا می شود.

فیلیپین

شهر سان فرناندو در فیلیپین به پایتخت کریسمس نام گرفته است. چون هر ساله این شهر پر از فانوس های بزرگ می شود. مردم از سراسر فیلیپین در روز کریسمس به اینجا می روند تا در این جشن باشکوه شرکت کنند.

فستیوال فانوس ها اولین بار در سال ۱۹۰۴ در این شهر برگزار شد، در آن روز خیلی ها با هم مسابقه گذاشتند تا ببینند کدام یک از آن ها بزرگ ترین و زیباترین فانوس کریسمس را ساخته است.

از آن سال ها تا به کنون این فانوس زیادی کردند. تصور کنید فانوس های غول پیکری که با چراغ های زیادی روشن شدند و  نورشان خیره کننده است، فانوس هایی که یکی دو تا هم نیستند.

دیدن این فانوس های نورانی و زیبا در این کشور به شدت حال و هوای کریسمس دارد و می تواند همه را تحت تاثیر قرار دارد.