از روز جهانی مارمولک چه می دانید؟!

  • انتشار: ۳۰ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78578

روز جهانی مارمولک نیز مانند برخی دیگر از روزهای جهانی مانند “روز جهانی گربه، روز جهانی رژ لب، روز جهانی گل، روز جهانی چپ دست ها و روز جهانی جلوگیری از خودکشی” ممکن است برای شما عجیب و بی معنا باشد. برخی از این روزها آنقدر به نظر خنده دار می آید که انسان واقعا دلیل نامگذاری آنها را نمی داند!

چرا روز جهانی مارمولک

همان طور که گفته شد روز جهانی مارمولک برای بسیاری عجیب و غریب به نظر می رسد. این دسته از آدم شاید از خود بپرسند در روز جهانی مارمولک دقیقا چه کارهایی باید انجام داد؟ به هر صورت ۱۴ آگوست برابر با ۲۴ مرداد روز جهانی مارمولک نامیده شده که در آن برنامه های ویژه ای در موزه های علمی، باغ وحش ها و دیگر مراکزی که به نوعی با محیط زیست سروکار دارند برگزار می شود.

روز جهانی مارمولک

با استناد به یک منبع انگلیسی، روز جهانی مارمولک به نوعی پیام محیط زیستی دارد تا بشر به اهمیت مارمولک در چرخه زیست و اکوسیستم پی ببرد و برای حفظ و نگهداری از این خزنده زشت اما پرطرفدار و آرام کارهای مفیدی انجام بدهد.

به گزارش فعالان محیط زیست، مارمولک خزنده مهمی در چرخه اکوسیستم است که اگر نباشد حشرات  تمام زندگی ما را از بین خواهند برد. گفته می شود هیچ یک از گونه های مارمولک ها در ایران سمی نیستند و حتی می توان از این حیوان به عنوان یک حیوان خانگی برای نگهداری در خانه استفاده کرد.

دم مارمولک سیانور ندارد

روز جهانی مارمولک فرصتی است برای گرامی داشت و البته یادآوری اهمیت این موجود خزنده زشت اما مهم و پرطرفدر در اکوسیستم محیط زیست. در این روز بسیاری از فروشگاه ها در سراسر دنیا مارمولک هایی را به مشتریان خود می فروشند. خرید این خزنده ها اما گاهی اوقات با شایعاتی در مورد این حیوان نیز همراه بوده است. شما هم بدون شک دم رقصان و جنبان مارمولک زمانیکه از بدنش کنده می شود را دیده اید! برخی ها می گویند این دم سمی است و در صورتیکه داخل ظرف غذای انسان بیفتند، انسان را به دنیا دیگر می فرسد. آنها می گویند دم مارمولک حاوی ماده کشنده سیانور می باشد. تحقیقات علمی صورت گرفته اما صحت و درست این گفته را تأیید نکرده است، پس می توانید با خیال راحت اگر از طرفداران مارمولک هستید این حیوان را بخرید و در منزل نگهداری کنید و بدانید که مارمولک ها سمی نیستند و اهمیت اکولوژیکی زیادی دارند!

مارمولک ها انواع و گونه های مختلفی دارد و در این میان نوع سمندر بسیار حساس است و کوچکترین آلودگی در محیط زیست آن می تواند منجر به مرگ این جانور شود.

روز جهانی مارمولک لذت بخش برای طرفداران خزندگان

روز جهانی مارمولک شاید برای آن دسته از کسانی که از خزندگان به ویژه انواع خانگی آنها خوششان نمی آید، کاملا بی معنا باشد. این افراد شاید هم از مارمولک های خانگی که در توالت های حیاط های خانه های بزرگ قدیمی دیده می شدند، خاطره خوشی ندارند: این مارمولک ها روی دیوارهای کاه گلی این توالت ها ساکت می نشستند و با جشمان برآمده خود به فرد هنگام قضای حاجت نگاه می کردند، البته این خزندگان بیچاره کار خاصی جز نگاه کردن انجام نمی دادند، این اقدام مارمولک ها معمولا به مذاق فردی که وارد توالت شده بود خوش نمی آمد و وی بلافاصله قبل از هر کاری با دسته جارو یا هر وسیله دیگری که دم دستش بود مثل دمپایی بر فرق مارمولک می کوبید و جسد این موجود آرام را راهی چاه توالت می کرد.

مارمولک

روز جهانی مارمولک فرصتی است برای همین افراد متنفر از  مارمولک ها تا بدانند که این موجودات به ویژه نوع خانگی آنها بسیار مهم است. در این روز جهانی، فرصتی فراهم می شود که کودکان علاوه بر سرگرمی نکات جالبی در مورد مارمولک ها و خزندگانی از این گروه یاد بگیرند. این روز برای طرفداران خزندگان که جای خود را دارد و آنها با برپایی جشن هایی در سراسر دنیا از مارمولک ها تجلیل می کنند.

مارمولک ها به تمیزی منازل شما کمک می کنند

در این بخش از مطلب روز جهانی مارمولک بد نیست بدانیم که نگهداری از این خزندگان در منازل و آپارتمان ها برخلاف برخی برداشت های عامه نه تنها ضرری ندارد که به تمیزی منازل و آپارتمان های شما کمک می کند. مارمولک های کوچک خانگی حشرات موزی، مگس، پشه و سوسک های موجود در منازل شما را می خورند و به تمیزی محل زندگی شما کمک می کنند.

از مارمولک های ریز خانگی تا اژدهای کومودو

نکته دیگری که در مورد روز جهانی مارمولک باید بدانیم این است که این روز تنها مخصوص مارمولک های ریز خانگی نیست بلکه به گونه ای از مارمولک عظیم الجثه به نام “اژدهای کومودو” نیز تعلق دارد. یادتون باشد اگر مارمولک های ریز را اذیت کردید پدر بزرگ آنها یعنی هیولای گیلا ممکن است خواب را بر شما حرام کند. مارمولک ها با توجه به گونه های مختلفی که دارند می توانند گوشت خوار، حشره خوار یا همه چیز خوار باشند. البته گونه ای از مارمولک های کمیاب هم هستند که به دلیل کمی تحقیقات انجام شده روی آنها اطلاعات چندانی در موردشان نداریم.

پوست مارمولک، ضد باکتری است

همان طور که گفته شد در روز جهانی مارمولک فرصتی دست می دهد که اطلاعات تازه ای در مورد این خزنده مهم یاد بگیریم. یکی از اطلاعات تازه در مورد پوست مارمولک می باشد: دانشمندان استرالیایی پی برده اند که پوست مارمولک خاصیت خودپاکسازی داشته و ضد باکتری است.

پوست مارمولک در مقابل گرد و خاک مقاوم است و خاصیت آب گریزی دارد. پاهای چسپنده مارمولک به دانشمندان کمک کرده با اطلاعاتی که به تولید کنندگان می دهند سبب تولید نوار و مواد چسپنده گردند. الگوبرداری از پوست مارمولک می تواند به ایمن تر شدن مکان هایی مثل بیمارستان ها کمک کند.

به هرصورت اینکه که دانستید مارمولک ها چه خزندگان مفیدی هستند هرگز  دیگر آنها را با دمپایی نکشید! البته منظورم مارمولک های ریز است چون جزأت نزدیک شدن به بزرگترین مارمولک دنیا که اژدهای کومودو نام دارد را ندارید و حتی زمانیکه در مستند حیات وحش در تلویزیون می بینید، ممکن است از تلویزیون فاصله بگیرید!