حیوانات دو زیست کدام اند؟

  • انتشار: ۱۲ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 79741

هنگام صحبت از حیوانات دو زیست یاد قورباغه می افتیم ولی جانداران دو زیست تنوع زیادی دارند. در این مقاله به بررسی زندگی حیوانات دو زیست می پردازیم؛ همراه ما باشید.

جانوارن دو زیست کدامند؟!

حیواناتی که به آنها دوزیست گفته می شود در واقع جاندارانی هستند که قادرند هم در آب زندگی کنند و هم در خشکی می توانند حیات داشته باشند.

حیوانات دو زیست

در زندگی دو زیستان دو مرحله وجود دارد، مرحله اول: که دوره نوزادی است و آنان دارای آبشش هستند و در خارج از آب نمی توانند زندگی کنند.

و مرحله دوم زندگی شان که که طی عمل دگردیسی آبشش و باله هایشان را از دست داده و داریای دست و پا و یک جفت شش می شوند بطوریکه می توانند در خشکی زندگی کنند.

حیوانات دو زیست جزو مهره داران بوده و اسکلت استخوانی دارند که شامل جمجمه و ستون مهره ها می باشد. تعداد مهره های آنان مشخص است.

دو زیستان خونسردند و این به این معناست که دمای بدن آن ها تابع محیط است و دقیقا به همین دلیل است که در فصل سرما شاهد کم شدن فعالیت شان هستیم.

در برخی ا ز انواع جانوران دو زیست مانند قوراغه ها دنده های کوتاهی وجود دارد ولی در بقیه انواع این رده حیوانات موجود نیست.

پوست بدن این جانداران بسیار نرم و مرطوب است و بدون پولک و یا پر و مو می باشد.

به همین جهت مجبورند همواره در نزدیک آب زندگی کنند چون اگر از آب دور بمانند بواسطه پوست نازک شان دچار خشکی پوست و سپس مرگ می شوند.

در پوست حیوانات دو زیست غده های فراوانی وجود دارد که آنها را همواره مرطوب نگه می دارد و پوست دائمه در حال ترشح مخاط می باشد. لزج بودن این حیوانات هم به همین دلیل می باشد.

از سوی دیگر غدد موجود در پوست جانداران دو زیست مواد شیمایی و سمی نیز تولید می کند تا مانع دسترسی شکارچیان به آنان گردد .

جالب است بدانید که در پوست این حیوانات سلول های رنگ دانه دار به نام کروماتوفور و در شکل های گوناگون موجود است که می تواند در هنگام استتار و هم رنگی با محیط کمک بسیار بزرگی برایشان باشد.

اکثر دو زیستان دارای دو دست و دو پا و دست ها و پاهایشان دارای انگشت می باشند.

همه دو زیستان در نوزادی با آبشش تنفس کرده و در نتیجه آبزی می باشند و در بزرگسالی و پس از گذران مراحل دگردیسی دارای شش می شوند که امکان زندگی در خشکی را برای آنها فراهم می سازد.

حیوانات دو زیست با تنوعی میان ۲۵۰ جنس و ۲۵۰۰ گونه در دوره نوزادی گیاه خوار بوده ولی در حالت بلوغ صیاد می شوند و بعضی از آنان گوشتخوارند.

جالب است بدانید دندان های کوچکی نیز در در آرواره های شان که بسیار عریض است مشاهده می شود.

قلب دوزیستان در حالت بلوغ شامل سه حفره، دو دهلیز و یک بطن است و گردش خونشان ناقص است.

در پوست آنان موی رگ های فراوانی وجود دارد که تنفس پوستی را برایشان مقدور می سازد.

قلب در حالت نوزادی دو حفره ای و شبیه ماهی ها می باشد.

حیوانات دو زیست در دوره نوزادی اندام حرکتی دُم مانند داشته و چشم هایشان بدون پلک می باشد. دهان کوچکی داشته و از گیاهان آبزی و جلبک ها تغذیه می کنند.

انواع حیوانات دو زیست

دانشمندان دوزیستان را در دو گروه طبقه بندی کرده اند:

گروه اول: دوزیستان دم دار مثل سمندر.

گروه دوم: دوزیستان بی دم مثل قورباغه و وزغ.

البته یک دسته از بی مهرگان نیز به خانواده دوزیستان تعلق دارند که کرم مانند هستند و سیسیلیان نامیده می شوند. گفته می شود که ۶۰۰۰ گونه قوباغه و وزغ در جهان وجود دارد و تعداد سمندرهای یک دهم این مقدار گزارش شده است و سیسیلیان نیز به مراتب تعداد کمتری دارند.

دوزیستان جزو جالبترین حیوانات موجود روی زمین هستند که تعدادشان به سرعت در حال کاهش است.

حیوانات دو زیست با اندازه کوچک و پوست نفوذپذیری که دارند به همراه ویژگی خاص آنان که همان وابستگی به آب می باشد بیشتر از سایر حیوانات آسیب پذیر بنظر می رسند و در معرض انقراض قرار دارند.

تصور می‌شود که نیمی از همه گونه‌های دوزیستان در جهان به طور مستقیم توسط آلودگی، تخریب زیستگاه، گونه‌های تهاجمی و حتی از بین رفتن لایه ازن زندگی شان در معرض تهدید واقع شوند.

و البته شاید بزرگترین تهدید برای قورباغه ها، سمندر‌ها و سیسیلیان‌ها بیماری «chytrid fungus» باشد که با گرمایش جهانی ارتباط داشته و قادر است دوزیستان سراسر جهان را از بین ببرد.

مطلبی که در خصوص شرایط زندگی حیوانات دو زیست اهمیت زیادی دارد این است که زیستگاه های آبی و خشکی دارای ویژگی های متفاوت و متضادی هستند و همین امر سبب شده است که هنوز هم پس از سالها این جانداران نتوانند امکان شرایط زندگی در خشکی را به طور کامل پیدا نمایند.

اکسیژن موجود در خشکی ۲۰ برابر میزان اکسیژنی است که در آب موجود می باشد و همین امر سبب می شود که اکسژن گیری در آب به مراتب دشوارتر باشد.

از آنجایی که آب به مراتب چگال تز ار هوا می باشد و حدود ۱۰۰۰ برابر سنگین تر می باشد لذا جانوران ساکن در آب هننگامیکه در آب حرکت می کنند با مقاومت بیشتری مواجه می شوند.

از سوی دیگر دمای آب نسبت به حشکی پایداتر است و زیست گاههای موجود در خشکی تنوع بیشتری را دارند و همچنینی نگه داری از تخم ها و محافظت از نوزادان به مراتب در خشکی شرایط بهتری دارد

همه این موارد سبب شده است که بسیاری از رده های جانوران به تدریج و پس از طی تحولات بسیار زیاد آب را ترک کنند و ساکن خشکی شوند و از میان همه این جانوران، حیوانات دو زیست اولین مهره دارانی بودند که به خشکی آمده و زندگی در خشکی را شروع کردند ولی هنوز هم و پس از ۳۵۰ میلیون سال هنوز نتوانسته اند به طور کامل با زندگی در خشکی سازگار شوند و به همین دلیل هنوز بسیاری از ساختارهای زندگی در آب را نیز دارا هستند.

صحبت از زندگی حیوانات دو زیست بسیار گسترده تر و فراتر از این مقاله است. اگر دوست دارید بیشتر از این جانوران بدانید حتما مطاعات خاصی در این زمینه داشته باشید.