حکم شرعی لمینت ناخن چیست؟ نظر مراجع تقلید درباره لمینت ناخن

  • انتشار: ۱۰ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 79343

با توجه به اینکه مسائلی از قبیل کاشت و لمینت ناخن اخیرا رواج بسیار زیادی در میان بانوان دارد، لذا این امر دغدغه بسیاری از خانواده هاست که حکم شرعی لیمنت ناخن چیست؟ و آیا مجاز به استفاده از این ترفند آرایشی در ناخن هایمان هستیم؟!

لمینت ناخن چیست؟!

حتما هنگام مراجعه به سالن های آرایشی و بهداشتی و زیبایی و یا حتی با سرچ در دنیای مجازی، و یا در دورهمی های زنانه هر روزه با ترفندهای جدیدی از نکات آرایشی و زیبایی روبرو می شوید که تا قبل از آن اطلاع چندانی از آن نداشته اید.

حکم شرعی لمینت ناخن

ترفندها و اقداماتی که گاها صرفا برای زیبایی انجام می شود و گاه نیز معجزه ای می شود برای افرادی که از نبود و یا کمبود برخی نعمت ها رنج می برند و یا آسیب زیادی بابت آن می بیننند و متحمل رنج فراوان می شوند. یکی از این اقدامات که نه فقط جنبه زیبایی بلکه گاهی جنبه درمانی نیز دارد لمنیت یا کاور کردن ناخن است. لمینت ناخن اقدامی است که فرد می تواند هم برای زیبایی و هم برای استحکام و هم برای جلوگیری از شکستن و خورد شدن ناخن ها انجام دهد. ولی گاهی این امور در تضاد با دستورات دینی بوده و داسنتن حکم شرعی آن دغدغه بسیاری از استفاده کنندگان می باشد. از جمله در مورد حکم شرعی لیمنت ناخن که این روزها طرفداران زیادی را از آن خود کرده است.

در مورد اینکه لیمنت دقیقا چیست و چه کاری انجام می دهد باید بگوییم که مستحکم کردن ناخن ها بوسیله لایه هایی از پودر بیس لمینت است که پس از طی مراحلی از جمله مانیکور و سوهان کشی ناخن ها در سه مرحله روی صدف ناخن ها انجام می گیرد. ولی این کار را با کاشت ناخن اشتباه نگیرید هر چند نتیجه نهایی کار تقریبا مشابه هم است، اما تفاوت هایی نیز در آن به چشم می خورد از جمله اینکه در کاشت ناخن از تیپ استفاده می شود ولی در کاور مواد مستقیما روی صدف ناخن کار می شود. همچنین لمینت حالت انعطاف پذیر داشته و ناخن ها کاملا طبیعی است که فقط بوسیله یکسری مواد به استحکام و زیبا سازی آن کمک شده است ولی در کاشت، ضحامت پودر و اقدامات انجام شده بیانگر مصنوعی بودن ناخن ها است.

در هر صورت اینکه ناخن بوسیله موادی پوشانده می شود. با این مقدممه می رویم سراع حکم شرعی لیمنت ناخن. تا نظر مراجع محترم تقلید را در این خصوص بدانیم.

حکم شرعی لیمنت ناخن

مقام معظم رهبری:

ابتدا و در طی سوالی از محضر مقام معظم رهبری در خصوص حکم شرعی لمینت ناخن را جویا شدیم، متن سوال و جواب معظم له به شرح زیر است:

سوال: حکم کاور کردن ناخن چیست؟ آیا می توان وضو گرفت؟

پاسخ:
براى وضو و غسل باید مانع ــ ولو با صرف زمان و هزینه ــ برطرف شود و در غیر این صورت، باید غسل و وضو را به صورت جبیره انجام دهد.

این مطلب در قسمت استفتاء سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله خامنه ای موجود می باشد.

سوال و جواب فوق در مورد حکم شرعی لمینت ناخن بود ولی در سوال مشابه در مورد حکم لاک و ژلیش نیز که شبیه لمینت و کاور ناخن است متن سوال و پاسخ ایشان به شرح زیر است:

سوال: میخواستم بدانم با لاک دائم (ژلیش) وضو باطل است یا خیر؟

پاسخ: به طور کلی هر چیزی که جرمی دارد که مانع رسیدن آب به بدن و ناخن است، باید برطرف شود. و وضو و غسل با آن صحیح نیست و نتیجتاً نماز باطل است و نیز روزه اگر محدث به حدث اکبر بوده باطل است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.

حضرت آیت الله وحید خراسانی

نظر حضرت آیت الله وحید خراسانی در مورد حکم شرعی لیمنت ناخن به شرح زیر است:

سوال: حکم وضو و غسل با کاور کردن ناخن چیست ؟

پاسخ: در فرضِ سؤال این کار حرام است و موجبِ بطلانِ وضوء و غسل و نماز و روزه و حجّ می گردد .

منبع این مطلب نیز استفتاء سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی می باشد.

نظر حضرت امام خمینی (ره)

در پرتال امام خمینی (ره) در بخش استفائات در مورد حکم شرعی لمینت ناخن سوالی مطرح شده است که متن سوال و پاسخ کارشناسان این سایت با توجه به رساله حضرت امام به شرح زیر است:

با سلام با توجه به اینکه همه زنان از ناخن هایی زیبا و اراسته برخوردارند و با لاک های مختلف آنها را زیبار تر می کنند، همسر من درخواست کرده است کهمن هم ناخن های خودم را زیبا کنم آیا کاور کردن ناخن برای زیبا تر شدن آن برای همسرم مشکلی برای وضوی من به وجود نمی آورد؟

با سلام و تحیت

از آن جا که مسأله کاور ناخن و همچنین کاشت آن امر جدیدی است و در سال های اخیر مطرح شده و گسترش یافته است، در باره آن از امام خمینی (س) فتوایی تحت این عنوان در اختیار نمیباشد؛ ولی در فتاوای امام خمینی مواردی وجود دارد که از آن میتوان حکم کاور و کاشت ناخن را به دست آورد؛ نظیر عمل زیبایی بینی که امام معتقدند: اگر جرّاح زن باشد و موجب ضرر هم نشود مانع ندارد. (استفتائات امام خمینی؛ ج ۱۰، ص ۳۹۶)؛ حکم شرعی لمینت ناخن

و یا مثل وصل کردن زن موی دیگری را بر موی خویش که فتوا به جایز بودن آن داده شده است. (ر.ک: العروه الوثقی مع تعالیق الإمام الخمینی؛ ص: ۹۶۹ ، مسأله ۴۶)

از این موارد معلوم می گردد: در نظر امام خمینی (س) ایجاد مانع در اعضای غسل و وضو، هر چند که بدون ضرورت و از روی اختیار باشد جایز است. اما وظیفه چنین شحصی نسبت به وضو و غسل چنین است:

۱- در صورتی که کاور و یا ناخن مصنوعی قابل برداشتن نباشد یا مشقتی غیر قابل تحمل داشته باشد و یا ضرر و آسیب قابل توجه به بدن برساند حکم جبیره جاری است و غسل و وضوی جبیره کفایت می کند، اگرچه بهنر است علاوه بر وضو و غسل جبیره ای، تیمم هم بکند: «لو کان مانع علی البشره ولا یمکن إزالته کالقیر ونحوه یکتفی بالمسح علیه، والأحوط کونه علی وجه یحصل أقل مسمی الغسل، و أحوط من ذلک ضم التیمم» ؛ اگر روی پوست بدن مانعی مثل قیر و مانند آن باشد و از بین بردن آن ممکن نباشد، دست کشیدن روی آن کفایت میکند و احتیاط مستحب ان است که این دست کشیدنطوری باشد که حداقل مصداق شستن حاصل شود و احتیاط بیشتر ضمیمه کردن تیمم به آن است. ( ترجمه تحریر الوسیله، ج۱، ص ۲۳، م ۹)

۲- هرگاه برداشتن آن بدون آسیب وارد شدن به بدن و بدون حرج و مشقت ممکن باشد، هرچند با صرف هزینه ی ممکن، برداشتن آن برای تحصیل طهارت لازم است و غسل و وضوی جبیره ای صحیح نیست و کفایت نمی کند. (ر.ک: العروه الوثقی مع تعالیق الإمام الخمینی؛ ص ۱۲۹؛ تحریرالوسیله؛ ج ۱، فصل فی وضوء الجبیره، مسأله ۹)