حامد کرزی خواستار تعویق برگزاری لوی جرگه گردید

  • انتشار: ۸ ثور ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 59142
حامد کرزی

رئیس جمهور سابق کشورمان در بیانیه ای خواستار به تاخیر انداختن لوی جرگه مشورتی صلح شد.

حامد کرزی، رئیس جمهور سابق کشور در بیانیه ای خواستار به تاخیر انداختن لوی جرگه مشورتی صلح شد.

به گزارش خبرگزاری اطلس، کرزی در این بیانیه گفته است: «من به عنوان یک شهروند همواره از رسیدن به اجماع ملی از طریق جرگه های عنعنوی و مشورتی تاکید داشته ام، اما برگزاری جرگه مشورتی صلح را که قرار است از سوی حکومت در هفته جاری برگزار گردد، در شرایط کنونی به سود مردم و به مثابه یک راه رسیدن به اجماع بزرگ ملی نمی دانم.»

کرزی افزوده است: «جرگه ها در طول تاریخ آغاز و انجام با اجماع داشته اند ولی برگزاری جرگه مشورتی پیشرو با اجماع آغاز نشد. علاوه بر اینکه در مورد برگزاری جرگه مشورتی صلح در داخل حکومت وحدت ملی توافق نظر وجود ندارد، اکثریت بزرگ نیروهای سیاسی، بزرگان مردم، علمای کرام دین و فعالان سیاسی و مدنی نیز در مورد اهداف و زمان برگزاری این جرگه ابراز نگرانی کرده اند.»

رئیس جمهور سابق کشورمان بیان داشت: «جرگه صلح باید به فراهم آوری فضای اعتماد و زمینه سازی برای صلح در کشور ما کمک کند، نه برعکس آن. برگزاری این جرگه در حالی که تحریک اسلامی طالبان با آن مخالفند، به ایجاد فضای اعتماد برای ادامه مذاکرات و گفتگوهای صلح کمک نخواهد کرد.»

حامد کرزی تاکید کرده‌است که پیشبرد گفتگوهای صلح باید اولویت حکومت باشد؛ ترس از این است که برگزاری جرگه مشورتی باعث معطلی و یا کندی روند جاری صلح گردد. بهتر خواهد بود که لوی جرگه بعد از انجام مذاکرات صلح و یا حصول توافقات مطلوب از این روند برگزار شود تا نمایندگان مردم افغانستان بر توافقات حاصله از این مذاکرات مهر تائید بگذارند.

گفتنی است که لوی جرگه مشورتی صلح قرار است روز دوشنبه آغاز شود و برای سه روز ادامه داشته باشند. در این جرگه حدود 2500 نفر از بزرگان افغانستان شرکت خواهند کرد که بسیاری از شرکت کنندگان از ولایت های مختلف به کابل رسیده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟