ثبت‌ موترهای باربری افغانستان در پاکستان الزامی شد

  • انتشار: ۶ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 182367

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که این کشور ثبت موترهای باربری حامل کالاهای تجاری افغانستان را برای «مجوز ورود موقت» به این کشور الزامی کرده است.

اکسپرس تریبون گزارش داده است که روز جمعه، ۴ جوزا دولت پاکستان ثبت موترهای باربری حامل کالاهای تجاری افغانستان را برای «مجوز ورود موقت» به این کشور الزامی کرده است.

اکسپرس تریبون سندی را مشاهده کرده که بر اساس آن موترهای حامل کالاهای تجاری افغانستان باید در اداره‌ تجارت و ترانزیت پشاور و کویته، خود را ثبت کنند؛ تا اسناد «ورود موقت» را برای داخل شدن به خاک پاکستان دریافت کنند.

بر بنیاد این گزارش، محموله‌های تجاری افغانستان همچنین فقط می‌توانند از طریق مسیرهای «توافق‌ شده قبلی»، وارد خاک پاکستان شوند.

پاکستان در سال ۲۰۰۱ در چارچوب اصلاحات قوانین گمرکی شرایطی سختی را بر ورود کالاهای تجاری افغانستان به این کشور وضع کرد که پس از آن محموله‌های تجاری افغانستان تنها می‌توانستند از مسیرهای مشخص شده در توافق‌نامه «ای‌تی‌تی»، وارد خاک این کشور شوند.

در گزارش اکسپرس تربیون آمده که موترهای حامل کالاهای تجاری افغانستان برای دریافت مجوز ورود موقت به خاک پاکستان، باید یک کاپی تایید شده از کارت ملی کامپیوتری مالک وسیله نقلیه، دفترچه ثبت نام وسیله نقلیه، گواهی تناسب اندام وسیله نقلیه و اعلامیه مسئولیت حمل و نقل ایمن کالاهای وارداتی و صادراتی تحت تجارت ترانزیتی را با خود داشته باشد.

در سندی که این رسانه مشاهده کرده، این «مجوز ورود موقت» دارای تاریخ صدور و انقضا نیز است؛ اما گفته شده که برای تمدید آن باید به اداره حمل‌ونقل و تجارت کشور مربوطه مراجعه شود.

بر اساس این گزارش، در ادامه این سند توضیح داده شده که اگر وسیله نقلیه‌ای در اثر تصادف آسیب ببیند یا راننده یا دستیار او در طول سفر، زخمی یا مریض شوند و نیاز به ماندن بیش از ۳۰ روز داشته باشند، موضوع به کشور مربوطه ارجاع می‌شود.

این در حالی است که پاکستان در این اواخر قوانین و شرایط سختی را بر ترانزیت کالاهای افغانستان به این کشور و از مسیر این کشور وضع کرده است و بعضا در اثر تنش میان دو طرف، گذرگاه‌های مرزی چمن و تورخم نیز بارها و برای چند روز مسدود مانده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟