توافق چین و کوریای جنوبی برای آغاز گفت‌وگوهای دیپلماتیک و امنیتی

  • انتشار: ۷ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 182475

یون سوک یول، رییس جمهور کوریای جنوبی و لی چیانگ، نخست‌وزیر چین برای برگزاری گفت‌وگوهای دیپلماتیک و امنیتی و آغاز دوباره مذاکرات در مورد پیمان تجارت آزاد به توافق رسیده‌اند.

دفتر ریاست جمهوری کوریای جنوبی اعلام کرده است که یون و لی روز یک‌شنبه، ۲۶ می، در سئول و یک روز پیش از نشست با فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر جاپان با یک‌دیگر دیدار کرده و به این توافق دست یافته‌اند.

یون گفته است: «کوریای جنوبی و چین باید با همکاری یک‌دیگر نه تنها منافع مشترک را براساس احترام متقابل ارتقا دهند، بلکه در مورد موضوعات منطقه‌ای و جهانی به‌منظور حل چالش‌های مشترک، از جمله تهاجم روسیه بر اوکراین، جنگ بین حماس و اسراییل و تردیدهای اقتصادی جهانی به توافق برسند.»

بربنیاد گزارش رویترز، دفتر یون خواستار تقویت همکاری‌های دو جانبه در زمینه بحران‌های جهانی میان بیجینگ و سئول شده است.

کوریای جنوبی همچنان از چین خواسته است تا با استفاده از عضویتش در شورای امنیت سازمان ملل متحد، مانع اقدامات «تحریک‌آمیز» کوریای شمالی شود.

در همین حال، نخست‌وزیر چین در این دیدار تاکید کرده است که بیجینگ و سئول باید مخالف تبدیل شدن موضوعات اقتصادی و تجاری به مسایل سیاسی یا امنیتی باشند.

طبق اطلاعات، لی برای ادامه تلاش‌ها به‌منظور دست‌یابی به توافق و حل اخلاف‌ها از طریق گف‌وگوها و ارتباطات «صادقانه»، ابراز امیدواری کرده است.

قرار است نشست مشترک مقام‌های جاپان، چین و کوریای جنوبی روز چهارشنبه، ۲۷ می، برگزار شود.

این سه کشور در تلاشند تا سوء ظن‌ها را در بحبوحه رقابت بین بیجینگ و واشنگتن و تنش‌ها بر سر تایوان، حل‌وفصل کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟