تمایل شرکت‌های چینی و ایرانی به سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان

  • انتشار: ۶ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 182437

سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان با سرمایه‌گذاران چینی و ایرانی دیدار کرده و آنان در این دیدار ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند که در معادن آهن و گاز طبیعی افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

وزارت معادن و پترولیم طالبان امروز یکشنبه، ۶ جوزا در خبرنامه‌ای گفته‌است که شهاب‌الدین دلاور؛ وزیر معادن این گروه با یک سرمایه‌گذار چینی دیدار کرده‌است.

خبرنامه افزوده که این سرمایه‌گذار چینی به سرمایه‌گذاری روی معادن به ویژه معادن آهن افغانستان ابراز علاقمندی کرده است و و وزیر معادن و پترولیم طالبان درباره پالیسی‌های این گروه برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی معلومات خواسته‌است.

وزیر معادن طالبان گفته که سرمایه‌گذاری بالای منابع معدنی افغانستان طبق قوانین معدن‌کاری صورت می‌گیرد و این وزارت آماده همکاری با سرمایه‌گذاران است.

همزمان سخنگوی وزارت معادن و پترولیم طالبان از دیدار وزیر معادن با رییس شرکت ایرانی «شهیر گروپ» خبر داده و گفته که این سرمایه‌گذار ایرانی به سرمایه‌گذاری روی معادن گاز افغانستان تمایل نشان داده است.

او طی پیامی در شبکه ایکس نوشته این سرمایه‌گذار ابراز آمادگی کرده که در معادن گاز افغانستان، تفحصات، حفاری چاه ها جهت استخراج، ایجاد شبکه ها به منظور توزیع گاز در منازل، اصناف و شهرها، ایجاد استیشن‌های فشرده‌سازی گاز طبیعی سرمایه‌گذاری کند.

شهاب‌الدین دلاور به این سرمایه‌گذار ایرانی نیز وعده داده که «مطابق قانون و طرزالعمل معادن» با وی همکاری خواهد کرد تا زمینه سرمایه‌گذاری این شرکت در افغانستان فراهم شود.

طالبان پس از حاکمیت بر افغانستان ده‌ها قرارداد استخراج معادن را با شرکت‌های خارجی به ویژه چین امضا کرده‌اند. همچنین چندین شرکت داخلی استخراج برخی معادن را طی قرارداد با طالبان بر عهده گرفته‌اند. وزارت معادن طالبان پیشتر گفته بود که این وزارت تنها ۱۰ درصد از ارزش معادن سهم دارد و متباقی سود متعلق به شرکت‌های قراردادی می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟