تلاش امریکا برای ممانعت از دستیابی ایران، چین و روسیه به هوش مصنوعی

  • انتشار: ۲۰ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 180037

منابع رسانه‌ای گزارش داده‌اند که وزارت تجارت خارجی امریکا در حال تنظیم مقرراتی است که براساس آن، صادرات مدل‌های هوش مصنوعی را که قابل دسترس برای عموم نیست، زیر کنترل بیشتری قرار بگیرد و تلاش دارد تا از دسترسی ایران، چین و روسیه به نرم‌افزارهای هوش مصنوعی جلوگیری کند.

رویترز چهارشنبه‌شب، ۱۹ ثور، به نقل از سه منع آگاه از دولت امریکا گزارش داد که وزارت تجارت خارجی این کشور در حال تنظیم مقررات جدیدی است که بربنیاد آن، صادرات مدل‌های هوش مصنوعی که نرم‌افزارهای آن‌ طوری آموزش دیده‌ که داده‌های جمع‌آوری شده را پنهان می‌کند، باید کنترل شود.

یکی از منابع آگاه به شرط افشانشدن هویتش گفته است که هرگونه مقررات جدیدی که برای نظارت بر این فناوری تنظیم و اجرا شود، چین، روسیه، کوریای شمالی و ایران را هدف قرار خواهد داد.

مقام‌ها در وزارت تجارت خارجی ایالات متحده تاکنون در این مورد به‌گونه رسمی چیزی نگفته‌اند.

روسیه هنوز در این زمینه واکنشی نشان نداده است، اما سفارت چین در واشنگتن این اقدام دولت امریکا را «تهدید اقتصادی و زورگویی یک‌جانبه» خوانده و افزوده است که پکن برای حفاظت از منافع خود «همه اقدامات لازم» را انجام خواهد داد.

در حال حاضر مدل‌های بزرگ فناوری هوش مصنوعی در امریکا، مانند گوگل، اوپن‌ای‌آی، مایکروسافت و انتروپیک، برای صدور محصولات خود به کشورهای دیگر با هیچ مانعی روبه‌رو نیستند و این صادرات توسط دولت کنترل نمی‌شود.

براساس این گزارش، دولت امریکا و کارشناسان مستقل فناوری هوش مصنوعی نگران‌اند که کشورهای مخالف و رقیب ایالات متحده با استفاده از قابلیت‌های این فناوری، احتمالا حملات سایبری بسیار شدیدتری انجام دهند و حتی سلاح‌های بیولوژیک نیرومندی تولید کنند.

به گفته منابع، هرچند وزارت تجارت خارجی امریکا هنوز با تعیین مقررات صادراتی فاصله دارد، اما در دستور کار قرار گرفتن آن نشان می‌دهد که واشنگتن قصد دارد تمامی ضعف‌ها در سیاست خود برای مهار بلندپروازی‌های چین در عرصه هوش مصنوعی را برطرف کند.

این در حالی است که سال گذشته شرکت مایکروسافت هشدار داده بود که کشورهای «دشمن» امریکا، به‌ویژه ایران و کوریای شمالی و در سطح پایین روسیه و چین، استفاده از هوش مصنوعی مولد برای سازمان‌دهی و یا اجرای حملات سایبری را آغاز کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟