بونیون چیست؟ + راههای درمان بونیون

  • انتشار: ۲۸ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78204

بونیون یکی از مشکلات ناشی از انگشت شست پا است که به شکل یک توده استخوانی در محل مفصل و درجایی که انگشت شست به پا متصل می شود، ایجاد می شود.

یکی از مهم ترین بیماری های انگشت پا بیرون زدگی مفصل شست می باشد که علت آن می تواند تحت فشار بودن مفصل به مدت طولانی باشد. این عارضه با گذشت زمان و به آرامی بزرگ و بزرگ تر می شود تا جایی که انگشت شست پا زاویه دار می شود. گاهی اوقات این انحراف به اندازه ای است که حتی تا زیر انگشت بعدی می رود.

این انحراف و یا قوز شست پا باعث می شود مفصلی که وظیفه اتصال شست را به کف پا  برعهده دارد به سمت داخل و یا دیگر انگشتان برجسته شود و یک برآمدگی را روی سطح پا بوجود می آورد که به این قوز شست پا بونیون می گویند.

علائم و نشانه‌های بونیون

بونیون همراه با نشانه هایی است که ازعلائم این بیماری می توان به قرمزو تحریک شدن پوست اطراف برآمدگی، التهاب و درد موضعی، احساس درد در هنگام راه رفتن و انحراف کامل انگشت شست پا به طرف سایر انگشتان اشاره کرد. گاهی در قسمت برآمدگی به دلیل سایش پوست با کفش تنگ احتمال بوجود آمدن تاول هم است.

علت ایجاد بونیون

این بیماری در مفصل شست پا ایجاد می شود که علت ایجاد آن تغییر مکان استخوان و یا بافت مفصل شست پا از محل اصلی خود  به خارج از آناتومی معمولی بدن است.

بونیون

انحراف شست پا اگرچه با پوشیدن کفش های نوک باریک وپنجه تنگ شدت می یابد و این بیماری در خانم ها بیشترین آمار را دارد اما دلیل اصلی بروز آن را میتوان در زمینه ارثی دانست وهمچنین در مواردی این عارضه مادرزادی است.

مواردی چون صاف بودن کف پا، چرخش پا به طرف داخل یا پروناسیون، انجام فعالیتهایی که باعث فشار و آسیب غیر معمول شست پا می شود مانند اختلالات عصب و عضله پا و همچنین رقص از نوع باله می توانند احتمال انحراف مفصل شست پا را افزایش دهند.

درمان بونیون

به طور کلی درمان بونیون را با روش های خانگی و غیرجراحی شروع می کنند اما اگر این روش ها اثری نداشتند در مرحله بعدی به کمک عمل جراحی آن را درمان می کنند. در ادامه مطلب چند روش درمان برای کاهش علائم بونیون ارائه می دهیم.

استفاده از یخ

گاهی اوقات یکی از علت های درد و التهاب شست پا برای این است که  به مدت طولانی ایستاده و یا راه رفته اید. یکی از موثرترین گزینه های کاهش درد و التهاب  استفاده از یخ است. با گذاشتن یخ به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی موضع درد، دمای سرد آن باعث بی حسی اتنهای عصب درد و قطع درد می شود. این عمل را ۲ تا ۳ بار به فاصله ده دقیقه انجام دهید.

استفاده از کفش مناسب

برای کاهش درد بونیون نیاز به کفش مناسب دارید. با کمک پزشک می توانید کفشی را که نوک پهن و جای زیادی برای انگشتان دارد و پاشنه آن از ۲ اینج کمتر باشد را انتخاب کنید.

ورزش

ورزش پا و انگشتان آن اغلب می تواند برای کاهش درد و ارتقاء انعطاف پذیری موثر باشد و از پیشرفت این عارضه جلوگیری کند. به طور کلی باید گفت ورزش پا با تقویت کردن عضلات از پیشرفت بیماری و در نتیجه عمل جراحی جلوگیری می کند.

ماساژ

با ماساژ دادن روزانه ۱۰ دقیقه محل آسیب دیده را به کاهش درد و پیشگیری از آن می توان کمک کرد. ماساژ را با روغن زیتون، نارگیل می توان انجام داد که این عمل باعث افزایش گردش خون به ناحیه آسیب دیده و درنتیجه کاهش درد می شود.

استفاده از زردچوبه

یکی دیگر از راه های درمان بونیون استفاده از زردچوبه است. ماده فعال موجود در زردچوبه به نام کورکومین قادر به از بین بردن درد و کاهش التهاب را دارد. زردچوبه را می توان هم به صورت موضعی وهم خوراکی استفاده کرد.

استفاده از نمک

برای کاهش و تسکین درد این عارضه می توانید از مخلوط آب و نمک استفاده کنید. نمک به علت داشتن  مقدار زیادی منیزیم باعث تنظیم PH در بدن می شود که سرکوب کردن درد و التهاب در ناحیه آسیب دیده ناشی از آن می باشد.

گل بابونه

این گل به علت داشتن خواص ضد التهابی که به کاهش و تسکین درد و التهاب بونیون کمک فراوانی می کند یکی از درمان های گیاهی بسیار موثر برای این بیماری می باشد. بابونه هم به صورت موضعی مستقیما و یا مخلوط روغن بابونه با روغن حامل وهم به صورت خوراکی و دم نوش مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از آسپرین

آسپرین همانطور که برای درمان سر درد استفاده می شود می تواند التهاب و درد را در قسمتی از پوست که در اثر بیماری ایجاد شده است را کاهش دهد. برای این منظور چند عدد آسپرین را در آب حل کنید و پاها را در آن به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید و بعد انجام این مرحله پاها را خشک کنید  و با روغن زیتون ماساژ دهید.

رژیم غذایی مناسب

با استفاده از غذاهایی که خواص ضد التهابی دارند می توان به کاهش درد بونیون کمک کرد مانند زیتون،زنجبیل،سالمون و … همچنین بعضی از غذاها می تواند به التهاب بیشتر منجر شود پس برای آنچه که می خورید مراقبت زیادی لازم دارید.

آیا جراحی به رفع  بونیون (قوز انگشت شست پا) کمک می کند؟

همان طور که گفته شد عمل جراحی در مواردی است که درمان های خانگی موثر واقع نشده اند. آمار بدست آمده  نشان می دهد که ۸۵ تا ۹۰ درصد از کسانی که این جراحی را انجام داده اند، رضایت کامل دارند. در حالات زیر انجام عمل جراحی ضروری است.

درد شدیدی که در پنجه پا است و مانع از راه رفتن و پوشیدن کفش می شود.

التهاب و تورم در محل مفصل انگشت شست پا که با درمان خانگی و استراحت بهبود نیافته است.

انحراف کامل شست پا به سمت سایر انگشتان

هنگامی که درد با پوشیدن کفش مناسب و درمان های خانگی کاهش پیدا نکرده است.

توجه: گاهی اوقات انحراف انگشت شست پا در سن نوجوانی ۱۰ تا ۱۵ سالگی مخصوصا در دختران رخ می دهد که در این رده سنی به هیچ وجه نباید عمل جراحی صورت بگیرد به دلیل اینکه احتمال عود کردن آن در این سنین خیلی زیاد است .