بریتانیا طرح اعزام پناهجویان به عراق را «بررسی کرده بود»

  • انتشار: ۱۷ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 179710

منابع رسانه‌ای گزارش داده‌اند که بریتانیا طرح اعزام پناهجویان به عراق را بررسی کرده بود.

اسکای‌نیوز به نقل از اسنادی که به آن دست یافته، گزارش داده است که دولت بریتانیا در مرحله‌ای، استفاده از عراق برای بررسی پرونده مهاجران «غیرقانونی» را بررسی کرده بود. طرحی مشابه آنچه که هم اکنون به کمک روآندا اجرا شده است.

براساس این طرح، پناهجویانی که به‌طور غیرقانونی وارد بریتانیا شده‌اند به روآندا فرستاده می‌شوند و پرونده آن‌ها بررسی می‌شود. در صورت رد درخواست پناهندگی آن‌ها در بریتانیا، آن‌ها باید در روآندا یا کشور دیگری تقاضای پناهندگی بدهند.

بربنیاد گزارش اسکای‌نیوز، مطرح بودن نام عراق در این پروژه به این معنی است که دولت بریتانیا قصد داشت پناهجویان را به کشوری بفرستد که به دلایل شرایط امنیتی به بریتانیایی‌ها توصیه می‌کند به آن سفر نکنند.

در همین حال، بی‌بی‌سی گزارش داده که دولت روآندا اعلام کرد که نمی‌تواند تضمین کند، پس از شروع شدن پرواز پناهجویانی که از بریتانیا به آن کشور اعزام می‌شوند، چه تعداد از آن‌ها را می‌تواند بپذیرد.

یولانده مالوکو؛ سخنگوی دولت روآندا به بی‌بی‌سی گفته نمی‌تواند با اطمینان بگوید که ۴۰ هزار نفر از بریتانیا به آنجا منتقل می‌شوند؛ اما تایید کرد که هزاران نفر مشمول این برنامه خواهند شد.

او گفته که این برنامه انتقادهای غیرمنصفانه‌ای را علیه روآندا مطرح کرده است و فرستادن پناهجویان از بریتانیا به روآندا «مجازات نیست».

از زمان تغییر قانون درباره فرآیند درخواست پناهندگی در سال ۲۰۲۳ میلادی، حدود ۴۰ هزار پناهجو به بریتانیا آمده‌اند و ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا که خود یک مهاجر هندی‌تبار است وعده داده، پناهجویانی را که به طور غیرقانونی وارد این کشور شوند، به روآندا خواهد فرستاد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟