ایران از دریافت ۳۰۰ میلیون مترمکعب «حقابه» خبر داد

  • انتشار: ۵ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 182198

حسن کاظمی قمی؛ سفیر و نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان اعلام کرده که بیش‌ از ۳۰۰ میلیون متر مکعب حقابه‌ ایران از افغانستان دریافت شده است.

حسن کاظمی قمی؛ سفیر و نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان روز جمعه، ۴ جوزا گفت که ۳۰۰ میلیون متر مکعب از حقابه‌ این کشور از افغانستان دریافت شده است.

آقای قمی در گفتگویی که پایگاه خبری تحلیلی ایراف منتشر شده، گفته که این مقدار حقابه در پی رایزنی‌ها و توافقات انجام شده با طالبان و در چارچوب دیپلماسی آبی ایران تأمین شده است.

سفیر ایران همچنین گفته است که طالبان سال گذشته خورشیدی سه اقدام اصلاحی انجام دادند که یک مورد آن ناکارآمد بود و دو مورد دیگر آن منجر شد این مقدار آب به ایران برسد.

او افزوده است که اصلاح نادرست «تاج بند کمال خان» از سوی طالبان باعث شد که بخشی از آب به شوره‌زار «گودزره» برود و به ایران نرسد.

آقای قمی اصلاح دریچه‌های بند کمال خان و لای‌روبی مسیر انتقال آب به سمت سیستان را از اقدامات درست طالبان عنوان کرده که باعث تأمین بخشی از حق‌آبه ایران شده است.

او ابراز امیدواری کرده است که حقابه‌ ایران از رود هلمند تا پایان سال به‌طور کامل تأمین شود.

سال گذشته خورشیدی تنش بر سر حقابه، روابط طالبان و ایران را تیره کرده بود.

این تنش‌ها پس از بازدید یک هیأت فنی ایران از مرکز سنجش آب در دهراوود و تأیید کم‌بود آب به دلیل خشک‌سالی، کاهش یافت.

بر اساس معاهده‌ که بین افغانستان و ایران در سال ۱۳۵۱ خورشیدی امضا شده است، حقابه‌ آن کشور از رود هلمند در سال نورمال آبی، به ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب می‌رسد.

طالبان همواره تأکید کرده‌اند که به این معاهده پابند هستند و مطابق آن حقابه‌ ایران را تأمین خواهند کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟