اولین محموله «سیروم» ساخت افغانستان به عراق صادر شد

  • انتشار: ۱۷ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 179776

مقام‌های طالبان از ارسال اولین محموله صادراتی سیروم ساخت افغانستان به عراق خبر می‌دهند و می‌گویند که این محموله حاوی یک میلیون ۸۰۰ هزار خریطه سیروم بوده است.

خبرگزاری باختر و تلویزیون ملی تحت کنترل طالبان گزارش داده‌اند که این محموله روز یکشنبه، ۱۶ ثور به عراق صادر شده‌است. به بر بنیاد این گزارش‌ها، سیروم‌های صادر شده توسط شرکت ملی «شفا فارماستیکل» تولید شده است.

در گزارش آمده که شرکت ملی شفا فارماستیکل سالانه ظرفیت تولید بیش از ۴۳ میلیون خریطه سیروم و ۷۰ میلیون سرنج را دارد.

خیرالله خیرخواه؛ سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان آغاز صادرات سیروم به خارج از کشور را گام مثبت در رشد اقتصادی عنوان کرده است.

او در مراسم آغاز صادرات سیروم افغانستان گفته‌است که با وجود تحریم‌ها، مسدود ماندن دارایی افغانستان و مشکلات موجود در سیستم بانکی، «افغانستان توانسته در عرصه‌های مختلف روابط خود را با کشور‌های منطقه برقرار کند» و برای پیشرفت اقتصادی و سیاسی گام‌های «مثمری» را بر دارد.

این مقام طالبان ادعا کرده که فرصتی که اکنون برای پیشرفت و رشد اقتصادی فراهم شده است در طول ۴۵ سال وجود نداشت چون به گفته او، امروز در سرتاسر کشور «امنیت کامل برقرار است».

او از تاجران و سرمایه‌گذاران داخلی خواسته که اگر می‌خواهند افغانستان آباد شود در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند و سرمایه‌های خود را به خارج منتقل نکنند.

این در حالی است که چندی پیش اولین محموله صادراتی «سنگ تالک» از طریق راه آهن ایران به ترکیه صادر شد. هرچند این محموله با مشکلات ترانزیتی روبه‌رو شد و مدتی را در ایران متوقف ماند اما مقام‌های ایرانی گفته‌اند که سهولت‌های لازم را برای رسیدن این محموله به ترکیه فراهم خواهند کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟