افزایش ۷۰ درصدی داد و ستد افغانستان از طریق بنادر ایران

  • انتشار: ۹ حوت ۱۴۰۲
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 173721

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان از افزایش داد و ستد از طریق بندرعباس و چابهار ایران خبر داده و اعلام کرده است که پس از وضع محدودیت‌ها بر کالاهای ترانزیتی از مسیر پاکستان، داد و ستد کشور ۶۰ – ۷۰ درصد از بندر‌عباس و چابهار ایران افزایش یافته است.

مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان همچنین گفته‌اند که در حال حاضر هزینه انتقال کالا از مسیر چابهار به آنان گران تمام می‌شود و نیاز دارند در زمینه کاهش هزینه‌ها توجه صورت گیرد.

خانجان الکوزی؛ عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان به رسانه‌ها گفته: «تجارتی که ما از ترکیه داشتیم از راه ایران می‌آید و این تجارت یک حساب جداگانه دارد که مربوط این فیصدی نمی‌شود و ۵۰ فیصد تجارتی را که ما از راه بحر داریم تقریبا اضافه از ۶۰ الی ۷۰ فیصد هم‌اکنون از مسیر چابهار و بندرعباس می‌شود.»

در همین حال، شماری از بازرگانان می‌گویند در صورتی که پاکستان محدودیت‌های وضع شده به کالاهای ترانزیتی را برندارد، آنان تجارت‌شان را از راه‌های بدیل انجام خواهند داد.

امید حیدری؛ بازرگان گفت: «این می‌تواند صادرات ما را به چندین برابر افزایش دهد و در ضمن این یک راه بدیل و یک راه آسان و سهل برای صادرات و واردات ما باشد.»

در همین حال، وزارت صنعت و تجارت طالبان گفته که هیاتی که به ایران رفته درباره حل چالش‌ها در بندر چابهار با مقام‌های ایرانی گفتگو می‌کند.

محمدالله بختیار؛ رییس ترانزیت بین‌الملل وزارت صنعت و تجارت طالبان می‌گوید: «کدام موانعی که سر راه تجارت ما با ایران وجود دارد تلاش می‌کنیم تا آن را دور کنیم و ترانزیت و تجارت افغانستان را از این راه افزایش دهیم.»

نزدیک به شش ماه پیش پاکستان بیش از چهار هزار کانتینر بازرگانان افغان را در بندر کراچی متوقف ساخت که این محدودیت به بازرگانان حدود ۳۶ میلیون دالر زیان وارد کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟