از استتار حیوانات چه میدانید؟

  • انتشار: ۲۸ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78200

استتار حیوانات مرا یاد خاطرات دورانی کودکی می اندازد، زمانی که با بچه های هم سن و سال خود قایم موشک بازی می کردیم؛ در آن زمان تمام تلاشمان این بود که در جایی پنهان شویم که دیگران به سختی بتوانند ما را پیدا کنند. بزرگتر که شدیم و فیلم های مستند را توانستیم تماشا و درک کنیم تازه فهمیدیم که حیوانات دنیایی سرشار از شگفتی دارند و در کار پنهان شدن از دست دشمنان خود هنرمند می باشند.

استتار برای حیوانات مزایای مختلفی دارد و می تواند به بقای آنها در این کره خاکی کمک کند. پنهان شدن از دید دشمن یا از دید صید و شکار یکی از امتیازات استتار می باشد. استتار حیوانات هرچه با مهارت بیشتری انجام شود، جانور بهتر می تواند به ادامه زندگی خود امیدوار باشد.

حیوانات دروغگو

در کتاب “درباره دروغگویی” نوشته پل اکمن می خوانیم حیوانات برای در امان ماندن از شر دشمنانشان مجبورند به به استتار که نوعی دروغگویی و درغ پردازی هنرمندانه است متوسل شوند. این شیوه به حیوانات استتار کننده این امکان را می دهد که نسبت به دشمن دست برتر داشته باشند.

آرت ولف، عکاس امریکایی نیز طی پروژه ای در مورد استتار حیوانات توانسته است در عکس های خود گوشه هایی از هنر حیوانات در استتار را به تصویر بکشد.

استتار حیوانات به چه معناست؟

نکته بعدی در مورد استتار حیوانات آشنایی با این تکنیک خارق العاده ای است که برخی حیوانات و حتی انسان های از آن با اهداف گوناگون استفاده می کنند. استتار در طبیعت در حقیقت روشی است که برای پنهان شدن از دیدرس دیگران انجام می دهیم.

استتار حیوانات

در حیات وحش بسیاری از حیوانات برای نجات جان خود از دست شکارچی ها، استتار می کنند یا به نوعی خود را در میان محیط زیستشان مخفی و از دیدها نهان می کنند. حیوانات برای استتار شیوه ها و روش های گوناگونی استفاده می کنند. انسان نیز به تأسی از حیوانات از  استتار استفاده می کند، یکی از موارد استفاده انسان از استتار در تاکتیک های جنگی است: بیشتر تک تیراندازها پوششی از جنس خاک منطقه جنگی به تن می کنند مثلا اگر در جنگل باشند سرتا پای خود را با لباسی سبز رنگ به شکل برگ درختان می پوشانند یا روی تانک و دیگر ادوات جنگی را با شاخه های مملو از برگ درختان پوشش می دهند.

به هر صورت باید دانست که استتار کار سختی است و حیوانات هم به سختی این کار را انجام می  دهند.

حیوانات استتار گر

مطلب بعدی شناختن حیواناتی است که به شکلی ماهرانه قادرند از این تکنیک جالب استفاده کنند.

شناختن حیواناتی است که به شکلی ماهرانه قادرند از این تکنیک جالب استفاده کنند.

هر حیوانی در حیات وحش قادر به استتار نیست. حیواناتی مانند “جغد، قورباغه درختی، روباه قطبی، گونه ای از عنکبوت، مارمولک اروپلاتوس، برخی حشرات، وزغ های برگی شکل، حشره چوبک، آفتاب پرست، اسب دریایی قد کوتاه، جغد شاخدار، قورباغه درختی خاکستری، مارمولک دم برگی، اختاپوس مدیترانه ای، مار سر مسی، ماهی سنگی، ایمپالا، باقرقره پنبه ای، پروانه، خفاش، لاک پشت دریایی سبز، گونه ای مارمولک، گونه ای اژدهای دریایی، گونه ای از ماهی ها، سنجاب کالیفورنیایی، بید برگی و برخی دیگر از حیوانات از این تکنیک به نحو احسن استفاده می کنند. تماشای این حیوانات در حالت استتار بدون شک شما را شگفت زده خواهد کرد.

انواع استتارها

همان طور که می دانید انسان ها در نوعی الهام از حیواناتی که قادر به استتار می باشند، از شیوه های مختلفی برای پنهان شدن استفاده می کنند. انسان های استتار گر عمدتا به دو گروه گردشگران طبیعت و نظامیان تقسیم می شوند. این شیوه ها عبارتند از:

استتار ظاهری که همان مخفی کردن خود و لوازمتان با اشیا مختلف است. این روش یکی از ساده ترین روش هاست. تنها کافی است که از شاخ و برگ درختان، علف ها، خاک و خاشاک و در کل، هر عنصری که در طبیعت پیدا می کنید، برای مخفی کردن خود و وسایلتان استفاده کنید. حتی می توانید از قبل برای این نوع مخفی شدن و استتار تعدادی وسایل مانند تورهای بزرگ برای استتار، اسپری های مختلف، پارچه و چسب را از قبل خریده با خود به همراه داشته باشید.

نحوه استفاده از تور به این صورت است که خار و خاشاک، برگ ها و هر چیزی که در اطراف شما در آن محیط طبیعی قرار دارد را با چسب یا هر چیز دیگری به تور بسته و یک پوشش برای رو انداز پیدا کنید.

استتار حیوانات در رنگ و نقش

این روش یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین استتارها به حساب می آید. با این شیوه بسیاری از حیوانات خود را به رنگ و طرح محیطی که در آن قرار دارند با چنان استادی در می آورند که گاهی صد در صد از دیدها پنهان می شوند. با این روش، خود را از شکارچیان و دیگر حیوانات و البته انسان ها مخفی می کنند.

استتار حیوانات

“استتار سایه، استتار بخش های درخشنده، استتار حرکات، استتار در سکوت مطلق و استتار بوی دهان” از دیگر روش های استتار است که انسان از حیوانات فراگرفته است.

و اینک که با ما در خواندن این مطلب همراه شدید مطمئن هستم که علاوه بر شناخت قابلیت پنهلن شدن حیوانات به خوبی فرا گرفته اید دفعه بعد که برای تفریح همراه دوستانتان به جنگل رفتید به گونه ای رفتار و گفتار کنید که زیبایی های بیشتری را مشاهده کنید. زیبایی هایی که برخی حیوانات آنها را از شما پنهان می کنند اما شما باید با هوشیاری خاصی به دنبال کشف آنها باشید.