اتحادیه اروپا با استفاده از سود دارایی‌های مسدود شده روسیه به نفع اوکراین موافقت کرد

  • انتشار: ۲۰ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 180064

سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا با استفاده از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای حمایت تسلیحاتی از اوکراین و تأمین مالی بازسازی این کشور پس از جنگ، موافقت کرده‌اند.

بربنیاد گزارش رویترز، این توافق روز چهارشنبه، ۸ می، به‌دست آمده است.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ و تصرف بخش‌هایی از خاک این کشور، کشورهای اتحادیه اروپا دارایی‌های مسکو را در این اتحادیه مسدود کردند.

اگر این تصمیم در نشست وزیران مالیه اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه هفته آینده تصویب شود، سود حاصل از دارایی‌های روسیه در این اتحادیه در حدود سه میلیارد دالر در سال جهت خرید تسلیحات برای اوکراین و باسازی این کشور استفاده خواهد شد.

بلجیک که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، اعلام کرده است: «این پول برای حمایت از بازیابی و دفاع نظامی اوکراین در چارچوب مقابله با تجاوز روسیه به کار خواهد رفت.»

کشورهای عضو گروه ۷ بلافاصله پس از حمله مسکو به اوکراین در سال ۲۰۲۲، حدود ۳۰۰ میلیارد دلار دارایی‌های مالی روسیه را مسدود کردند.

از آن زمان، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای عضو گروه ۷ درحال رأیزنی درباره چگونه‌گی استفاده منابع مسدود شده برای کمک به اوکراین بوده‌اند.

امریکا پیش‌تر به کشورهای اروپایی توصیه کرده بود که تمام دارایی‌های روسیه را مصادره کنند، اما اتحادیه اروپا با اشاره با خطرات چنین اقدامی برای یورو و عواقب قانونی گسترده آن، با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

مقام‌های روسی ماه گذشته کشورهای غربی را تهدید کردند که در صورت دست زدن به این دارایی‌ها، با پاسخ «شدید» و چالش‌های حقوقی «بی‌پایان» مواجه خواهند داشت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟