یوناما: مقامات حاکم در کابل بازداشت‌های خودسرانه را متوقف کنند

  • انتشار: ۸ میزان ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 1
  • شناسه مطلب: 154865

به‌دنبال بازداشت دو زن معترض طی یک هفته گذشته از کابل توسط طالبان، هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) بازداشت‌های خودسرانه از سوی‌ طالبان را در تضاد با قوانین بین‌المللی عنوان کرده است.

یوناما جمعه‌شب، ۷ میزان، با نشر بیانیه‌ای گفته که بازداشت‌های مداوم افراد تنها به‌دلیل استفاده از حقوق خود برای آزادی بیان و ابراز عقیده، عمیقاً نگران‌ کننده و در تضاد با تعهدات بین‌المللی حقوق بشر افغانستان است.

این نهاد با اشاره به بازداشت ندا پروانی و ژولیا پارسی، اعضای جنبش خودش زنان معترض افغانستان و مرتضی بهبودی، خبرنگار، مطیع‌الله ویسا، فعال آموزشی و رسول پارسی، نویسنده خواستار آزادی فوری آنان شده است.

هیأت معاونت سازمان ملل متحد افزوده است: «یوناما از مقامات حاکم می‌‌خواهد که بازداشت‌های خودسرانه را متوقف کرده و اطمینان حاصل کنند که تمام بازداشت ‌شده‌گان به خانواده، وکلای مدافع و مراقبت‌های صحی دسترسی داشته باشند و از حقوق آنان برای محاکمه عادلانه حمایت ‌شود.»

گروه طالبان تا کنون در‌ مورد بازداشت این زنان‌ معترض و دیگر بازداشت‌شده‌گان اظهار نظری نکرده‌ است.

این گروه از بدو تسلط‌شان بر کشور، دست به بازداشت گسترده معترضان زن، غیرنظامیان و نیروهای امنیتی پیشین زده‌اند.

در تازه‌ترین مورد این‌ گروه دو روز پیش ژولیا پارسی، رهبر جنبش خودجوش زنان‌ معترض افغانستان را از کابل بازداشت کردند؛ اقدامی که با واکنش‌های گسترده مواجه شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟