چین در مورد کنترل تسلیحات هسته‌ای با امریکا گفت‌وگو می‌کند

  • انتشار: ۱۱ عقرب ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 158834

رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند که چین و امریکا هفته آینده درباره کنترل تسلیحات هسته‌ای گفت‌وگو خواهند کرد.

وال‌استریت ژونال چهارشنبه‌شب، ۱ نوامبر، گزارش داده که این مذاکرات برای اولین بار پس از دولت بارک اوباما، رییس جمهور پیشین امریکا، انجام می‌شود.

وزارت امور خارجه چین پس از سفر اخیر وانگ یی، وزیر امور خارجه این کشور به واشنگتن گفت که دو کشور در روزهای آینده در مورد کنترل تسلیحات و عدم گسترش تسلیحات و همچنان در باره موضاعات دریایی گفت‌وگو و رایزنی خواهند کرد.

براساس گزارش‌ها، قرار است این مذاکرات روز دوشنبه، ۶ نوامبر، توسط مالوری استوارت، یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه امریکا و سون شیائوبو، رییس بخش کنترل تسلیحات در وزارت امور خارجه چین، رهبری خواهد شد.

مقام‌های امریکایی تا کنون در این مورد ابراز نظری نکرده‌اند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سال ۲۰۲۱ گفته بود که روسای جمهور چین و امریکا توافق کرده‌اند که به‌دنبال آغاز بحث در مورد ثبات استراتژیک باشند.

کاخ سفید در آن زمان همچنان گفته بود که این گفت‌وگوها شبیه مذاکرات رسمی واشنگتن با مسکو که در مورد کاهش تسلیحات انجام داده بود، نیست.

پنتاگون در ماه اکتوبر سال گذشته ادعا کرد که چین بیش از ۵۰۰ کلاهک هسته‌ای عملیاتی در زرادخانه خود دارد و احتمالاً تا سال ۲۰۳۰ این رقم به بیش از یک هزار کلاهک خواهد رسید.

از سوی هم، بیجینگ می‌گوید امریکا در حال حاضر زرادخانه بسیار بزرگ‌تری دارد.

گفت‌وگوهای تسلیحاتی پیش از دیدار احتمالی جو بایدن، رییس‌ جمهور امریکا و شی جین پینگ، رییس ‌جمهور چین، در سانفرانسیسکو در ماه نوامبر انجام می‌شود.

در همین حال، داریل کیمبال، مدیر اجرایی انجمن کنترل تسلیحات مستقر در واشنگتن، گفته است که مذاکرات عقب افتاده تسلیحاتی احتمالاً بر ترویج شفافیت بیشتر کانال‌های ارتباطی میان این دو کشور متمرکز خواهد بود.

گفتنی است که در ماه‌های اخیر مذاکرات میان‌ مقام‌های امریکایی و چین روی موضاعات مختلف انجام شده است.

در تازه‌ترین مورد، وزیر امور خارجه چین در سفرش به واشنگتن با چندین مقام امریکایی از جمله معاونین بایدن در مورد روابط میان دو کشور بحث کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟