واکنش سازمان ملل به اخراج آوارگان از کمپ‌های کابل توسط طالبان

  • انتشار: ۲ عقرب ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 1
  • شناسه مطلب: 157817

سازمان ملل متحد گفته است که اخراج آوارگان از کمپ‌های کابل، زنان بی‌سرپرست را با خطرهای متعدد مواجه می‌کند.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان و بخش زنان این سازمان امروز سه‌شنبه (۲ عقرب) با نشر گزارشی مشترک از اخراج احتمالی آوارگان از کمپ‌ها در کابل نگرانی کرده و گفته اند که این اقدام زنان سرپرست خانواده‌ را با خطرات جنسیتی مواجه خواهد کرد.

به گفته منبع، خانواده‌های تحت سرپرستی زنان در موقعیت اقتصادی نامطمین‌تری نسبت به همتایان مردانه خود قرار دارند.

بر اساس تحقیق ملل متحد، اکثریت درآمد خانواده‌ها کمتر از ۵۰۰۰ افغانی است و خانواده‌های تحت سرپرستی بیشتر آسیب‌پذیر اند، چون ۴۰ درصد از زنان سرپرست خانواده کمتر از ۱۰۰۰ افغانی در ماه درآمد دارند.

گزارش افزوده است که زنان مجاز به کار در بسیاری از بخش‌ها نیستند و محدودیت‌های تحرک و دسترسی زنان به فضاهای عمومی موانع بیشتری برای دسترسی به فرصت‌های اقتصادی ایجاد می‌کند.

در گزارش آمده است: «خانواده‌های تحت سرپرستی زنان به احتمال بسیار کمتری قادر به پرداخت هزینه‌های مربوط به اخراج، مانند بازگشت به محل اصلی خود یا یافتن مسکن جایگزین در کابل هستند علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که درآمد آنها با اخراج، بیشتر مختل شود. در نتیجه، این احتمال وجود دارد که اخراج زنان سرپرست خانوار را به سمت اقدامات مقابله‌ای منفی سوق دهد.»

به گفته منبع، علاوه بر عوامل اقتصادی، اخراج، پیوندهای اجتماعی را که زنان سرپرست خانواده برای دسترسی به درآمد، خدمات و کمک‌های بشردوستانه به آن متکی هستند، از بین خواهد برد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟