مواد انفجاری در افغانستان طی یکسال جان ۸۰۰ نفر را گرفت

  • انتشار: ۱ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 2
  • شناسه مطلب: 181831

ژان پیر لاکروا؛ معاون دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرده که سال گذشته ۸۰۰ نفر در انفجار مواد منفجره در افغانستان جان باختند.

ژان پیر لاکروا؛ معاون دبیرکل سازمان ملل متحد امروز سه‌شنبه، اول جوزا اعلام کرد از تلاش‌ها برای پیدا کردن راه‌حلی پایدار برای پاکسازی مواد منفجرنشده در افغانستان حمایت می‌کند.

او گفت که سال گذشته ۸۰۰ نفر در انفجار ماین‌ها و مواد منفجره در افغانستان جان باختند.

این مقام سازمان ملل متحد در صفحه اکس از پایان سفرش به افغانستان خبر داد.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد گفته: «تازه از افغانستان برگشتم، جایی که شاهد تاثیر وحشتناک مواد منفجره بر جوامع بودم.»

آقای لاکروا همچنین تاکید کرده است که بیشتر قربانیان انفجار ماین‌ها و مواد منفجره در سال گذشته در افغانستان کودکان بوده‌اند.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در ویدیویی نشر شده از سوی سرویس خبری رسمی سازمان ملل می‌گوید: «افغانستان برای چندین دهه با مشکلات ماین دست و پنجه نرم می‌کند که آموزش افراد و ایجاد مهارت‌ها در این زمینه بسیار موثر بوده است.»

ژان پیر لاکروا می‌گوید که صدها هزار تن انواع مختلف مواد منفجر نشده از بقایای جنگ در افغانستان وجود دارد.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه، ۲۶ ثور در عملیات صلح با هدف افزایش آگاهی درباره خطرات مهمات منفجرنشده دوران جنگ وارد کابل شده بود.

در حکومت پیشین افغانستان، طالبان بدون هیچ نقشه‌ای به خطوط امنیتی دولت قبلی و نیروهای خارجی، در جاده‌ها و مزارع ماین جاسازی می‌کردند.

اخیرا دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشری سازمان ملل در افغانستان نیز گفت که بخش وسیعی از زمین‌ها و زیرساخت‌ها با مواد انفجاری آلوده‌اند که باعث آسیب فیزیکی شهروندان این کشور می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟