فرانسه متهم به تلاش برای مداخله نظامی در نیجر شد

  • انتشار: ۲۰ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 152591

رهبران نظامی نیجر، فرانسه را به استقرار نظامیان در کشور‌های عضو جامعه اقتصادی غرب افریقا (اکواس) به هدف زمینه‌ سازی برای مداخله نظامی در آن کشور متهم کرده‌اند.

بربنیاد گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، آمادو عبدالرحمن، سخنگوی شورای نظامی نیجر، روز یک‌شنبه، ۱۰ سپتامبر، پاریس را به استقرار دوباره نیروهایش در تعدادی از کشورهای غرب افریقا به هدف آماده‌سازی برای «مداخله نظامی» به این کشور متهم کرده است.

او تصریح کرد: «فرانسه با استقرار نیروهایش در تعدادی از کشورهای غرب افریقا اکواس به‌ویژه در ساحل عاج، سنگال و بنین، برای تجاوز به خاک نیجر برنامه‌ریزی می‌کند.»

وی افزود: «از اول سپتامبر دو فروند هواپیمای ترابری نظامی A-400M و یک هواپیمای دورنیر ۳۲۸ به‌عنوان بخشی از نیروی پشتیبانی فرانسه در ساحل عاج مستقر شده‌اند. دو بالگرد چند مأموریتی سوپر پوما و حدود ۴۰ موتر زرهی در کندی و مالانویل در بنین مستقر شدند.»

او هدف این مانورهای نظامی را آماده‌گی برای «موفقیت بخشیدن» به مداخله نظامی در نیجر دانست.

پس از کودتای ۲۶ جولای در نیجر، کشورهای غرب افریقا به مداخله مسلحانه برای بازگرداندن حکومت محمد بازوم تهدید کردند و فرانسه از آن حمایت کرد.

اما کشورهای افریقایی سپس لحن خود را ملایم کردند و برای راه‌حل دیپلماتیک از طریق گفت‌وگو به کودتاچیان نظامی نیجر فشار آورده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟