فرار صدها نفر از یک جزیره در حال غرق شدن در پاناما!

  • انتشار: ۱۵ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 152108

در یک جزیره کوچک در دریای کارائیب، صدها نفر آماده می شوند تا وسایل خود را جمع و جور کنند و فرار نمایند چون جزیره درحال غرق شدن است.

به نقل از فرانس۲۴؛ جزیره پرجمعیت «کارتی ساگتوپو» در سواحل شمالی پاناما که توسط آب‌های زلال احاطه شده است، درحال غرق شدن است چون آب درحال بالا آمدن است. دو هزار ساکن این جزیره آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی ندارند و به زودی همه از این جزیره خواهند رفت.

آنها از ماهیگیری، برداشت محصولات نشاسته ای مانند کاساوا و چنار، تولید نساجی سنتی و کمی گردشگری زندگی می کنند. زندگی آسانی نیست، گرمای شدید و کمبود خدمات عمومی بر ناراحتی شرایط جزیره‌ای به اندازه پنج زمین فوتبال می‌افزاید. و اکنون، افزایش سطح آب دریاها ناشی از تغییرات آب و هوایی، زندگی را دشوارتر می کند.

کارشناسان می‌گویند این جزیره و ده‌ها جزیره اطراف آن تا پایان قرن حاضر در آب فرو خواهند رفت. مجموعاً ۴۹ جزیره پرجمعیت در این اطراف وجو دارد که تنها چند فوت (کمتر از یک متر) بالاتر از سطح دریا قرار دارند.

استیون پاتون، دانشمند موسسه تحقیقات گرمسیری اسمیتسونیان مستقر در پاناما، گفت: واقعیت این است که با افزایش سطح آب دریاها به عنوان دلیل مستقیم تغییرات آب و هوایی، تقریباً تمام جزایر تا پایان این قرن متروک خواهند شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟