عبداللهیان: رویکرد ما به روابط با هند راهبردی است

  • انتشار: ۲۵ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 180677

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در دیدار با ساربانادا سونووال، وزیر کشتیرانی هند گفته که رویکرد تهران به روابط با دهلی‌نو راهبردی است.

وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه، ۱۴ می، با نشر خبرنامه‌ای از دیدار این دو مقام در تهران خبر داده است.

عبداللهیان افزوده است: «رویکرد ما به روابط با هند راهبردی است و آماده‌گی داریم در ظرفیت‌های دوجانبه و چندجانبه و در چارچوب سازمان‌های بریکس و شانگهای همکاری‌های خود را با هند بیش از پیش گسترش دهیم.»

وی هند را «شریک قابل اعتماد» خوانده است و اضافه کرده است که بخش‌های مختلف جمهوری اسلامی به اجرای قرارداد ۱۰ ساله برای بهره‌برداری از بندر چابهار کمک خواهند کرد.

از جانبی، سونووال نیز گفته است که این قرارداد می‌تواند زمینه‌های توسعه تجاری را برای دو کشور فراهم کند.

او علاوه کرده است: «این توافق نه تنها پیوندهای بین دو کشور بزرگ ایران و هند را تقویت می کند؛ بلکه گام استوار برای هند در زنجیره تامین جهانی و بخش دریایی است.»

گفتنی است که هند روز گذشته قرارداد ۱۰ ساله با ایران برای توسعه و بهره‌برداری از بندر چابهار با ایران امضا کرد.

هند به عنوان جاگزین بنادر گوادر و کراچی پاکستان، کالاهای تجاری خود را از طریق بندر چابهار به ایران، افغانستان و کشورهای آسیای میانه ارسال خواهد کرد.

در همین حال، ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در واکنش به این موضوع گفت که هیچ معافیتی برای هند وجود ندارد و تحریم‌ها به‌طور بالقوه برای همه کشورهایی که با ایران معامله می‌کنند، قابل اعمال است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟