رینا امیری خواستار حضور «معنادار» زنان افغانستان در نشست‌های جهانی شد

  • انتشار: ۸ میزان ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 154893

رینا امیری، نماینده‌ ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر برای افغانستان می‌گوید که زنان و فعالان مدنی کشور باید در نشست‌هایی جهانی حضور «معنادار» داشته باشند.

امیری جمعه‌شب، ۷ میزان، در صفحه اجتماعی ایکس نوشته که جامعه‌ جهانی باید در خصوص حضور زنان در نشست‌هایی که طالبان اشتراک می‌داشته باشند، عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

امیری با بیان این‌که او در یک ماه اخیر در نشست‌های مختلف با نماینده‌گان کشور‌ها، زنان و فعالان مدنی در مورد افغانستان گفت‌وگو کرده است، افزوده که جامعه‌ جهانی باید به‌صورت جمعی به طالبان روشن بسازد که بدون رعایت حقوق مردم افغانستان، عادی‌سازی روابط وجود نخواهد داشت.

او تصریح کرده است: «باید اطمینان حاصل کنیم که در بیانیه‌های خود در حمایت از مردم افغانستان، به‌ویژه زنان به‌صورت مشخص از آنان برای دسترسی به آموزش، بورس‌های تحصیلی، کار و سایر ابزارهای مقابله با اقدامات افراطی و سرکوب‌گرانه‌ طالبان، حمایت صورت گیرد.»

رینا امیری تاکید کرده که رویکرد‌ها برای بهبود وضعیت در افغانستان ممکن است متفاوت باشد، اما افرادی‌که به‌دنبال تامین حقوق بشر هستند، باید فضای گفتمان مدنیت و مدارای را که می‌خواهند در افغانستان به‌وجود بیاید، در عمل نشان دهند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که طالبان از زمان تسلط دوباره‌شان به این‌سو، محدودیت‌های زیادی را بر حق آموزش، کار و آزادی‌های اساسی زنان افغانستان وضع کرده‌اند.

با وصف این محدودیت‌ها در بیشتر نشست‌های جهانی که در مورد افغانستان برگزار می‌شود، حضور زنان افغانستان اندک گزارش شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟