رئیس‌جمهور ترکیه از پیوستن کشورش به باشگاه کشورهای هسته‌ای خبر داد

  • انتشار: ۸ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 136233

رئیس جمهور ترکیه همزمان با تحویل سوخت هسته ای نیروگاه اتمی «آکویو»، اعلام کرد که کشورش به جمع کشورهای دارای انرژی هسته‌ای پیوسته است.

به نقل از رسانه های خارجی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز گذشته اعلام کرد که کشورش با راه‌اندازی نیروگاه «آکویو» در ولایت مرسین وارد باشگاه کشورهای دارای انرژی هسته‌ای جهان شده است.

به گفته منبع، اردوغان این خبر را در جریان سخنرانی در مراسم تحویل سوخت هسته‌ای به نخستین نیروگاه اتمی این کشور اعلام کرد. در این مراسم ولادیمیر پوتین همتای روس اردوغان نیز از طریق ویدئو کنفرانس حضور داشت.

وی در خصوص ظرفیت و قابلیت‌های این نیروگاه افزود که تمامی واحدهای آکویو تا سال ۲۰۲۸ به صورت متوالی وارد خدمت خواهند شد و این ایستگاه ۱۰ درصد برق مورد نیاز ترکیه را تأمین خواهد کرد.

اردوغان افزود: پس از آنکه کمیسیون اروپا انرژی هسته‌ای را انرژی سبز توصیف کرد، ما ترکیه را به یکی از کشورهایی تبدیل کردیم که از این انرژی از طریق نیروگاه آکویو استفاده می‌کند.

به گفته اردوغان، نیروگاه اتمی آکویو تحت تأثیر زلزله ۶ فوریه ترکیه قرار نگرفت و این بیانگر صحت کار ساخت و ساز انجام شده توسط مهندسان و کارگران محلی است.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت: نیروگاه هسته‌ای آکویو نتیجه بزرگترین سرمایه گذاری مشترک ما با روسیه است و زمانی که با ظرفیت کامل خود وارد خدمت شود، سالانه حدود ۳۵ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید خواهد شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟