خروج مهاجران افغانستانی از پاکستان+ تصاویر رویترز

  • انتشار: ۹ عقرب ۱۴۰۲
  • سرویس:
  • شناسه مطلب: 158606

با نزدیک شدن به ضرب الاجل اول نوامبر که پاکستان برای خروج مهاجران غیرقانونی از کشور تعیین کرده بود، مهاجران افغانستانی درحال ترک این کشور هستند.

رویترز نوشت: پاکستان در ۴ اکتبر اعلام کرد که مهاجران غیرقانونی را که خارج نمی شوند، اخراج خواهد کرد. دولت طالبان در افغانستان هم گفت: حدود ۶۰۰۰۰ افغانستانی بین ۲۳ سپتامبر تا ۲۲ اکتبر از پاکستان بازگشتند.

عبدالمطلب حقانی، سخنگوی وزارت پناهندگان طالبان در ۲۶ اکتبر به رویترز گفت: آمار اخیر مهاجران بازگشته روزانه سه برابر بیشتر از حد معمول است.

ضرب‌الاجل دولت پاکستان برای خروج افغانستانی ها وضعیت هرج و مرج را به وجود آورده است. بسیاری از این افغانستانی ها اوراق هویتی پاکستانی ندارند و با اینکه با پاکستانی‌ها ازدواج کرده و بچه هم دارند باید کشور را ترک کنند.

«ممتاز زهرا بلوچ» سخنگوی وزارت امور خارجه در بیانیه ای با بیان اینکه طرح اخراج این کشور با موازین و اصول بین المللی مطابقت دارد، گفت: کارنامه ما در چهل سال گذشته در میزبانی از میلیون ها برادر و خواهر افغانستانی خود گویای این موضوع است.

به گفته اسلام آباد پاکستان بیش از ۴ میلیون مهاجر و پناهنده افغانستانی را در خود جای داده است که حدود ۱٫۷ میلیون نفر از آنها فاقد مدرک هستند. افغانستانی ها بیشترین سهم را از مهاجران تشکیل می‌دهند – بسیاری از آنها پس از بازپس‌گیری افغانستان توسط طالبان در سال ۲۰۲۱ آمده‌اند، اما تعداد زیادی از آنها هم از زمان تهاجم شوروی در سال ۱۹۷۹ در پاکستان حضور داشته‌اند.

تهدید برای خروج افغانستانی ها از پاکستان پس از بمب گذاری های انتحاری در سال جاری صورت گرفت که دولت اسلام آباد اعلام کرد اکثر انتحاری‌ها اهل افغانستان بوده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟